Lönsamt med automatiskt nödsamtal

EU-kommissionens föreslagna eCall-systemet är lönsamt, enligt analysföretaget Bergh Insight. Systemet innebär att alla nya bilar automatiskt ska ringa ett nödsamtal till 112 och skicka satellitpositionsdata i händelse av en olycka. Många kritiker anser att kostnaderna för systemet övervägar nyttan, men studien från Bergh Insight visar att den samhällsekonomiska nettoeffekten blir positiv om antalet dödade eller svårt skadade minskas med 3 procentenheter eller mer.

Enligt Tobias Ryberg, analytiker på Bergh Insight, räknas varje minut när det gäller att rädda liv och eCall skulle minska reaktionstiden som krävs för att ambulanspersonal når fram till en olycksplats. Ryberg anser att delar av bilindustrin överdriver kostnaderna för att utrusta bilarna med systemet.

– Världsproduktionen av mobiltelefoner översteg förra året en miljard enheter. Jag är övertygad om att kostnaden för att producera ytterligare 15 miljoner enheter utan varken display, kamera eller musikspelare kommer att vara marginell när väl biltillverkarnas inköpsavdelningar har gjort sitt jobb, säger han i ett pressmeddelande.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.