Relationen viktig
Kravspecifikationen för den nya växeln var tydlig. Mackmyra skulle bli mer mobila, effektivisera sina affärsprocesser och vill ha en partner som kunde tillhandahålla hög tillgänglighet samt bra support.
– Vi ville ha ett företag som matchade vår storlek. Är man ett mindre företag och går till någon av de stora aktörerna blir man lätt en i mängden, säger Lotta Åkesson och berättar att valet av partner till slut föll på Telavox.
– Helhetslösningen där vi köper allt som tjänst passar oss bra. Nu har vi också tillgång till telefon- och videokonferenser vilket är suveränt för oss eftersom många av medarbetarna jobbar från olika platser varje dag.
Snabba ryck
Skrivbordstelefoner har rensats ut. Alla medarbetare kör mjukvarutelefon och med mobilapp, inom kort kommer man att fasa in chatt och mer samarbetsverktyg till användarna. Dessutom har det hela gått i rekordfart, endast tre veckor från det att avtalet var signerat till färdig utrullning.
– Vi kommer att bli rejält mycket effektivare med vår tid, men det kommer också att bli en kostnadseffektivisering eftersom vi har kollegor i Hamburg som vi ringer billigare till.
Mackmyra är inte så många anställda, cirka 50 medarbetare, men den geografiska spridningen på de som arbetar inom företaget är väldigt stor. Huvudkontoret finns i Gävle, men medarbetarna finns även i centrala Stockholm, Göteborg, i Skåne, Hamburg, Fjäderholmarna utanför Stockholm samt ett stort gruvlager i Hofors kommun.
Historiskt har Mackmyra haft Telia som operatör och eftersom man visste att deras täckning på landsbygdsorterna var fullgod ville man fortsatt ha en partner som verksam i Telias nät.
– Vi är helt mobila utom i Bodås-gruvlagret i Hofors. Där har vi faktiskt en fast lina ner i gruvan för att de även ska kunna kommunicera med omvärlden, säger Lotta Åkesson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se