Miljardförlust för Motorola

Motorolas mobiltelefonförsäljning för första kvartalet 2007 visar en förlust på 1,3 miljarder. Världens näst största mobiltillverkare uppger att försäljningen har minskat för tredje kvartalet i rad. Bolaget vinstvarnade redan för en månad sedan. Företagets totala försäljning hamnade på 9,4 miljarder dollar, jämfört med 9,6 miljarder dollar under motsvarande period i fjol.

För andra kvartalet räknar Motorola med en försäljning i linje med det första kvartalet. Företaget hoppas ändå att mobiltelefonverksamheten ska återhämta sig och visa ett positivt resultat för helåret.

Under årets första kvartal levererade Motorola 45,4 miljoner telefoner, jämfört med 65,7 miljoner telefoner under fjärde kvartalet i fjol. Motorolas marknadsandel på mobiltelefonmarknaden försvagades från 23,3 procent under fjärde kvartalet 2006 till 17,5 procent under första kvartalet 2007, enligt bolagets bedömningar. Även genomsnittspriset per telefon sjönk, från strax under 139 dollar för det första kvartalet 2006 till 119 dollar under första kvartalet i år.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.