Den bristfälliga återkopplingen vid exempelvis avbrott har inte varit engångshändelser utan har varit generell menar han. Därför valde kommunen att utestänga Alltele när det tidigare i år blev dags för en förnyad upphandling av telefonitjänsterna.
– Vi har lågt förtroende för dem och vill därför inte fortsätta att ha dem som leverantör, säger Lasse Jönsson.
Alltele tillbakavisar omfattningen
Men bilden delas inte av Alltele som valt att överklaga upphandlingen som vanns av TDC.
– Vi ska inte sticka under stolen med att kunden vid ett fåtal tillfällen inte fått information om driftstörningar tillräckligt snabbt. Framför allt i samband med förvärvet av Ventelo, men det har på inte sätt varit återkommande eller systematiskt, säger Allteles marknadschef Henrik Salomonsson.
Han vänder sig också mot det sätt som Härryda kommun utestängt Alltele från upphandlingen.
– Kunden har anfört att vi varit grovt vårdslösa och gjort det med hänvisning till en paragrafer som är tänkta att användas mot blufföretag. Vi är inget blufföretag och tycker vi att det är viktigt att markera mot den beskrivningen.
Kan bli fortsättning trots allt
Skulle Alltele få rätt i sin överklagan tvingas kommunen ta om upphandlingen med Alltele som en av anbudsgivarna.
– Personligen har jag svårt att förstå varför man vill fortsätta att vara leverantör till en kund som inte vill ha dem. Men skulle de få rätt i sin överklagan och dessutom vinna en förnyad upphandling får vi hantera det professionellt eftersom vi har lagar och regler att följa, säger Lasse Jönsson och tillägger att de i så fall kommer att vara mycket mer på hugget än tidigare när det gäller att få brister i leveransen åtgärdade.
– Vi gör allt för att kunden ska bli nöjd och så får vi se hur överklagan faller ut, kontrar Henrik Salomonsson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 7 november 2013