Mobila strategier blir snabbt gamla

Den mobila utvecklingen går så snabbt att företagens mobila strategier snabbt blir inaktuella. Därför planerar många att hyra in expertis och att satsa extra på utbildningen av den egna personalen. Mobil kompetens är extremt efterfrågad.

Mobila strategier
blir snabbt gamla

Det är Accenture som har tagit tempen på företagens planer och aktiviteter inom mobilitet. Undersökningen inkluderar ledande it-personal globalt, däribland i Storbritannien, Finland, Kina och USA, och presenteras i rapporten 2013 CIO Mobility Survey.

73 procent av de tillfrågade tycker att mobilitetens betydelse för affärerna och verksamheten är lika stor som eller större än webbens när den dök upp på 1990-talet. 79 procent tror att mobilområdet kommer att skapa betydande nya intäkter för det egna företaget. 84 procent räknar med att mobiliteten tydligt kommer att förbättra interaktionen med kunderna och 83 ser att den har en stor allmän påverkan på affärerna.

Därför är det kanske inte så konstigt att cio:erna för 2013 räknar med att använda mellan 31 och 40 procent av tillgängliga budgetmedel för mobila satsningar, jämfört med 19 procent förra året.

Hänger inte med

Men allt är inte uppåt och framgångsrikt. Det är uppenbart att de stora företagen i världen får kämpa hårt för att hänga med i och bemästra mobilrevolutionen.

Drygt hälften (58 procent) av de tillfrågade har formulerat en hyfsat utvecklad mobilstrategi. 23 procent har en välutvecklad och aktuell sådan, vilket är en nedgång från 31 procent förra året.

Accenture drar slutsatsen att företagen helt enkelt tvingas fatta beslut och agera innan de har en väldefinierad och stabil strategi på plats. Det blir nödvändigt för att matcha hastigheten i utvecklingen och spridningen av mobil teknologi och användning.

Hitta kompetens

För att hantera det här trycket vill cio:erna i år i ännu högre utsträckning än tidigare ta hjälp av extern expertis.

– Nästan dubbelt så många företag, 40 procent i år jämfört med 27 procent 2012, planerar att ta hjälp av externa experter för att utveckla och förfina sina strategier, säger Jin Lee, chef för Accenture Mobility.

Samtidigt satsar man mycket på att stärka företagens egen kompetens inom mobilitet. 52 procent ska utbilda den egna personalen för att kunna realisera de mobila strategierna och 37 procent räknar med att anställa mobilexperter. Det återspeglas exempelvis i att mobilappar i ännu högre grad nu utvecklas inhouse, 76 procent 2013 jämfört med 63 procent föra året. Hälften av alla projekt använder en blandning av native-appar och html5.

Fakta

Tre viktigaste funktionerna i företagens mobila strategier

1. Mobile device management (27 procent)

2. Collaboration (25 procent)

3. Kunskapsdelning (23 procent)

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.