Mobilen styr byte av operatör

Marknad Lägre pris är fortfarande det starkaste motivet när svenskarna byter mobiloperatör. Men vilken mobilmodell man erbjuds blir en allt viktigare faktor.

Det är PTS som har följt upp tidigare undersökningar om svenskarnas användning av telefoni och internet. De har tagit hjälp av Sweco Eurofutures, som har frågat 4 000 personer.

En förändring som är tydlig när man jämför svaren från 2010 är vad som är viktigast inför ett byte av mobiloperatör. 2010 svarade 41 procent av de tillfrågade att lägre kostnad var anledningen. I år har siffran sjunkit till 30 procent.

Samtidigt ökar betydelsen av vilken telefon vi får erbjudande om från 16 till 28 procent under samma period.

– Det är tydligt att konsumenterna tänker på ett annat sätt i dag än för några år sedan. Att själva mobilen blir allt viktigare när vi byter operatör ställer helt nya krav på branschen, säger Göran Marby, generaldirektör för PTS.

Undersökningen visar även att internettelefonitjänster i mobilen blir vanligare. 2011 uppgav 12 procent att de hade använt internettelefoni på sin mobil under det senaste halvåret och att de fortfarande gör det. I år är siffran 26 procent. 13 procent har provat på exempelvis Skype eller Viber men använder inte längre någon av tjänsterna.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.