– Vi har kommit tre år in i en ny cykel, och möjligheterna med AI kommer att påverka varje del av varje bransch, säger Ronnie Vasishta.
Det finns mängder av potentiella användningsområden för AI-teknik inom telekombranschen, både när det gäller nätverksdrift, intern produktivitet och kundmötet. På det sistnämnda området ser vi redan hur AI används för att lösa kundärenden av olika slag.
Enligt Ronnie Vasishta skapas nu ekosystem bestående av många ollika aktörer användningsområdena ovan och Nvidia håller på att bli en viktigt aktör inom många av dem.
Nvidia hjälper till exempel T-Mobile och Softbank att bygga en infrastruktur som kombinerar AI-teknik och RAN. AI-jättens teknik kommer också till användning när Ericsson och Nokia utvecklar sina mjukvarustyrda mobilnätverk.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Ronnie Vasishta berättar vidare att Nvidia arbetar tillsammans med ett flertal stora operatörer globalt sett och att man inte endast levererar processorer, utan fullstack-lösningar bestående av både hård- och mjukvara som aktörer i telekombranschen kan bygga egna produkter och tjänster med.
Nvidia är också en av grundarna av AI RAN alliance, en organisation som tillkännagjordes för ett år sedan. Organisationen, som från början hade tio medlemmar, är nu uppe i över 70 medlemmar.