När Penny lanserades i början av 2020 beskrevs det som en ”fullservice-aktör för prisjägare”. Tiden för lanseringen var enligt chefen Bodil Prising ”rätt” och hon sa att man haft tankarna om att lansera ett lågprismärke ett tag.
Officiellt: Nu läggs utmanaren Penny ner
Branschen Från innovativ ”uppkopplingsaktör” till avslutat kapitel. Tele2:s satsning Penny hann inte ens fylla två år innan sagan tog slut. Nu införlivas kunderna i moder-operatören istället.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi ville göra det ordentligt från grunden och kunna erbjuda ett samlat alternativ. Vi bygger Penny på en helt ny plattform och har kunnat bygga upp ett väldigt bra kunderbjudande. Det är ett tydligt varumärke, en tydlig målgrupp och en tydlighet i vad vi ska leverera för tjänster, sade hon till Telekom idag då det begav sig.
Målet var högt satt. Utöver att erbjuda telefoni och surf så var tanken att det skulle byggas upp ett ekosystem av tjänster samt att man framöver sa att det skulle erbjudas en egen streamingtjänst.
Men nu 1,5 år senare så framgår det att tiden runnit Penny ur handen. I stället för att vara en ny utmanare på marknaden – verkar utmaningarna varit för svåra och Tele2 rycker nu ur sladden.
Lite plåster på såren
På sajten framgår det att Penny går i graven den 28 september och att de kunder operatören hade nu flyttas över till Tele2. Kunder får behålla Penny-priset och därtill får de 50 GB extra mobildata i ett år.
Vidare skriver operatören att man inte längre kommer dra betalning på kort – utan istället skicka ut fakturor. Om man inte sätter på autogiro eller e-faktura så innebär det en avgift på 45 kronor.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se