Så mycket tappar operatörerna när OTT-tjänsterna växer

OTT Förlorade intäkter på 2,5 miljarder dollar nästa år – det är resultatet av att OTT-meddelandetjänster används i allt större utsträckning.

Så mycket tappar operatörerna när OTT-tjänsterna växer

Analysföretaget Juniper Research har undersökt hur den ökade användningen av så kallade OTT-applikationer (over the top) som Messenger, Telegram, Wechat och Whatsapp påverkar intäkterna för mobiloperatörer.

Slutsatsen är att kommunikationskanalen har stor inverkan på operatörernas intäkter. Även om användningen av vanliga SMS-meddelanden fortsätter att växa så räknar Juniper Research med att användningen av OTT-tjänster medför intäktsförluster på omkring 2,5 miljarder dollar under 2023.

Det finns flera anledningar till att många företag väljer OTT-tjänster för att kommunicera med sina kunder. OTT använder sig av en vanlig internetuppkoppling i stället för att vara beroende av mobila nätverk och det är dessutom avgiftsfritt att skicka OTT-meddelanden. De har dessutom inte de inbyggda begränsningar som SMS har, där antalet tecken är begränsat till 160, samt tillåter gruppchattar.

Tillväxt med 20 procent

Analysföretaget tror att OTT-tjänsterna kommer att växa med 20 procent från 2022 till 2023 och att 30 procent av de meddelanden som skickas kommer att användas för företagens kommunikation med kunder.

Men även användningen av SMS för företagskommunikation fortsätter att öka. Juniper Research räknar med att 1,7 biljoner sådana SMS kommer att skickas under nästa år.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.