Dessutom öppnar RBM möjligheter till tvåvägskommunikation mellan kunden och företaget. Här kan bland annat mottagaren interagera med en chattbot i ett kundserviceärende.
– Med RBM skapas ett högre engagemang direkt med slutkunden och en bättre användarupplevelse som kan liknas vid den man får i en mobilapp, men som görs direkt i meddelandeflödet utan separat inloggning. Dialoghistoriken finns tillgänglig för att återknyta kontakten med kunden och bygga en stark, lojal relation mellan kund och leverantör, berättar Niclas Bergman, affärsansvarig för större företagskunder på Telia.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
– Vi är glada över samarbetet med Telia och möjligheten att hjälpa företag erbjuda sina kunder ännu bättre meddelandeupplevelser. En handlare kan skicka ett bildspel av sina produkter, och kunderna kan samtidigt kommunicera med företaget, utan att behöva lämna meddelandeappen, säger Tim Atkinson, som arbetar med affärsutveckling på Google.
RBM-meddelanden kan i dagsläget endast visas i mobiltelefoner som är baserade på Googles operativsystem Android 5.0 eller senare, men Iphone-användare som tar emot ett RBM-meddelande får en länk som leder till en webbsida med motsvarande innehåll.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 27 september 2022