Att AI-agenter har seglat upp som en av årets hetaste trender på teknikområdet har du säkert inte missat. Kontaktcenterleverantören Puzzel lanserar nu tre AI-agenter under samlingsnamnet Puzzel Virtual Agent Suite.
Puzzels AI-agenter kommunicerar i alla kanaler
kontaktcenter Virtual Agent Suite är kontaktcenterleverantörens senaste giv: tre AI-agenter som är specialiserade för olika kanaler och som förbättras över tid.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Det handlar om tre AI-agenter som är helt dedikerade för uppgifter inom kundservice och som är anpassade för chatt-, röst- och e-postkanalerna. Enligt Puzzel ska agenttrion göra det möjligt att leverera snabbare och mer personlig service, samtidigt som kundserviceteamet får mer tid till att fokusera på interaktioner som skapar mervärde.
AI-agenterna – som heter AI Chat Agent, AI Voice Agent och AI Email Agent – bygger på generativ artificiell intelligens och tränas upp allt eftersom de hanterar ytterligare kundärenden, vilket innebär att de förbättras automatiskt över tid.
AI-agenterna har inbyggda funktioner för kvalitetssäkring, vilket ska minska risken för AI-hallucinationer och dataläckage, och kan bland annat hjälpa till med sådant som återställning av kundernas lösenord men även mer komplexa självserviceärenden.
Vid eventuella tveksamheter när det gäller AI-agentens svar i ett kundärende så ska det istället skickas vidare till en mänsklig medarbetare för vidare bedömning.
AI Chat Agent är det nya namnet på det som tidigare kallats Puzzel AI Chatbot. AI Voice Agent arbetar i telefonikanalen och kan användas för att automatisera sådant som bokningsärenden och besked om orderstatus. Här finns även en funktion för att följa upp kundärenden med hjälp av SMS-utskick. AI Email Agent, slutligen, arbetar i e-postkanalen och kan besvara stora mängder e-postmeddelanden på kort tid.