Puzzel – kontaktcenterguiden 2024

Puzzel – kontaktcenterguiden 2024

Plattform: Puzzel

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Arkitektur (cloud, privat cloud, on-prem eller annan): Puzzel är en ledande CX molnplattform (CCaaS) som kan användas både via Puzzels eget privata moln, med datacenter i Oslo, och via det publika molnet Microsoft Azure (Azure UK).

Beskriv er största fördel: Puzzel är en komplett leverantör av framtidens kontaktcenter. Vi erbjuder en plattform som hanterar hela kundresan och innehåller allt du behöver för att skapa och bemöta kundupplevelser i alla kanaler. Med generativ AI kan du enkelt skapa självbetjäning och kommunicera med kunder i deras favoritkanaler. Vår prisbelönta, molnbaserade plattform är lätt att använda och hjälper ditt team att arbeta effektivt.

Beskriv en nackdel med ert system: Systemet är molnbaserat och vi utför ej kundplacerade installationer.

Vilka marknader finns er plattform på? Europa – med fokus på Norden och Storbritannien.

Hur många agenter har er största kund? 3500+

Hur många agenter har er minsta kund? 30

Vilken/vilka operatör/er kan man använda i er lösning? Puzzels plattform är operatörsoberoende och kan integreras med vilken operatör som helst. För inkommande trafik till kontaktcentret kan Puzzel även fungera som operatör. Dessutom erbjuder Puzzel SIP-anslutningar och tillhandahåller trafik via MPLS för en stabil och säker kommunikationslösning.

Hur integreras en växellösning i er plattform? Puzzel är Microsoft Teams Contact Center-certifierade, vilket innebär att Teams kan användas som en växellösning tillsammans med Puzzel. Puzzel har även samarbete med Telenor One X molnväxel, A3/Bredband 2 molnväxel, samt Office Management OM-Connect molnväxel. Utöver dessa standardiserade integrationer möjliggör Puzzels plattform integration mot valfri växellösning som har ett webbgränssnitt.

Hur integreras CRM i er plattform? Vilka CRM-system har ni standardintegrationer för? Puzzel erbjuder standardiserade integrationer mot Salesforce, Zendesk samt Microsoft Dynamics men har stor erfarenhet av att integrera mot ett brett utbud av tredjeparts-system, inklusive CRM. Detta möjliggörs genom att Puzzel har en plattform som är designad för att kunna integreras mot valfritt system som kan tillhandahålla ett API. Integrationer är möjliga via samtliga kanaler, inklusive IVR och chattbotar, samt direkt via agentgränssnittet i form av widgets.

Vilka övriga system kan integreras? Lösningen är Microsoft Teams Contact Centre-certifierad. Utöver det finns det ett stort utbud av standardiserade integrationer på Puzzels Marketplace (marketplace.puzzel.com). Där det ej finns standardiserade integrationer kan plattformen nyttja externa API:er för att skräddarsy integrationer mot valfritt system samt att det finns öppna API:er mot plattformen för att integrera den i mottagande system. Puzzels strategi inom produktutveckling är att plattformen ska vara agnostisk i så hög utsträckning som möjligt för att möjliggöra integrationer på flera sätt. Ett exempel är att med Puzzels plattform har kunden möjlighet att nyttja olika botverktyg utöver Puzzels egna Smart Bot.

Vilka AI-funktioner är tillgängliga för era kunder idag? Är det er lösning eller genom tredjepart? Puzzel erbjuder en egen lättkonfigurerad chattbot som använder NLU, intent-modeller och generativ AI för att skapa naturliga dialoger och hålla samtalet inom rätt kontext. Chattboten är fullt integrerad i plattformen, vilket ger den tillgång till samma verktyg som en mänsklig agent. Chatboten kan navigera på webbsidor, dela dokument och smidigt koppla vidare chattar och samtal till agenter vid behov. Dessutom gör Puzzels strategi för integrationer och produktutveckling det möjligt för våra kunder att själva välja den AI-leverantör som bäst uppfyller deras behov. AI används också för att sammanfatta konversationer och automatiskt logga ärenden, vilket effektivt sparar tid och minskar administrativa uppgifter.

Vilka möjligheter till self-service-tjänster finns i er plattform? Med vår kunskapsdatabas och AI-baserade botteknologi kan kunder skapa allt från enkla svar på vanliga frågor till mer avancerade lösningar där en chatt- eller röstbot hanterar komplexa processer. Botten kan också använda befintliga system, som ”Mina sidor”, för att autentisera kunder och hämta information, vilket sparar tid och pengar genom att återanvända innehåll från hemsidan. Dessutom erbjuder Puzzels plattform många API:er för att skapa anpassade självbetjäningstjänster för både hemsidor och appar.

Vilka kanaler finns direkt tillgängliga i er lösning idag, utan att tredjepartslösning integreras? Telefoni Webbchatt Video SMS E-post Ticketing Säkra Meddelanden, Facebook Messenger, WhatsApp Twitter TrustPilot Co-Browsing Chatbot

Övrig kanal som är direkt tillgänglig utan integration av tredjepartslösning? Puzzel stödjer även ”E-tasks”, vilket innebär att valfritt system kan köa på ärenden via kontaktcentrets kömotor för att vikta prioritet av ärendet samt hitta bäst lämpad agent för ärendet, precis som alla andra kanaler.

Vilka övriga kanaler finns tillgängliga i er lösning idag, med hjälp av tredjepartslösning? Övrig kanal som är tillgänglig med integration av tredjepartslösning?

Hur sker routing av ärenden? Puzzels plattform möjliggör enhetlig hantering av alla kommunikationskanaler, inklusive E-tasks, genom att tilldela ärenden baserat på prioritet (SLA-värde). Detta innebär att telefonsamtal, chattar och e-post kan viktas mot varandra för att säkerställa att rätt ärende från rätt kanal tilldelas vid rätt tidpunkt. Prioriteringen kan justeras genom integrationer med system som CRM, samt automatisering via kundresor, innehåll i chattar och e-post, och IVR-flöden. Ärenden tilldelas den mest lämpliga agenten genom ett kompetensbaserat system som matchar agentens färdigheter med ärendets krav. Systemet söker efter agenter med rätt kompetensnivå och tilldelar ärendet till den agent som varit ledig längst. Puzzel erbjuder även alternativa allokeringsmetoder utöver denna standard.

Beskriv hur er IVR-lösning fungerar: Puzzels IVR-verktyg har namnet Call Flow Tool (CFT). CFT är ett grafiskt verktyg för att skapa samt ändra i IVR-flöden. I verktyget finns det moduler för no-code, low-code samt även full-code vilket ger administratörer full kontroll över sin IVR. Standardmoduler, såsom till exempel ljudmodul, tidsmodul, kömoduler, menymoduler och integrationsmoduler, kan enkelt länkas samman genom att dra linjer mellan modulerna för att skapa ett IVR-flöde. Puzzels IVR stödjer även voice-bot-funktioner. Puzzel har skapat detta verktyg för att ge sina kunder full kontroll över sina olika IVR-strukturer utan att vara beroende av Puzzels personal.

Beskriv hur agenter har tillgång till kunskapsdatabas eller liknande: Puzzel har en egenutvecklad kunskapsdatabas. Kunskapsdatabasen är tillgänglig för agenterna direkt i agentgränssnittet samt även under pågående chatt/telefonsamtal för att föreslå artiklar löpande baserat på konversationens innehåll. Även automatisk sökning på artiklar baserat på inkommande kö är möjligt.

Vilka möjligheter finns till utgående kampanjer från agenter? I och med Puzzels uppköp av S2, nu benämnt som Sales Intelligence, i november 2022 skedde en kraftig utveckling i plattformens utgående funktionalitet. Lösningen stödjer Preview, Predictive, Power och Progressive-lägen, med inbyggd CRM-funktionalitet som ger en helhetsbild av kundbearbetningen. Därtill finns inbyggda verktyg för hantering av kundkontrakt, gamification och mötesbokning med mera. I tillägg till Sales Intelligence erbjuder Puzzel fortsatt sin legacy dialler som är specialiserad på call-blending, där man blandar inkommande och utgående trafik, och som stödjer alla dialler-lägen som Sales Intelligence erbjuder.

Kan man göra kundundersökningar i er lösning? Ja, direkt i Puzzels lösning via produkten Customer Insight.

Vilka andra möjligheter till statistik och analys finns i er plattform? Plattformen har omfattande funktionalitet för att ta ut statistik samt göra analys. Med allt från en inbyggd modul för Performance Management och Quality Assurance till realtidsstatistik, dashboards och anpassningsbara historiska rapporter. Därtill går det att konfigurera tillgång till rådata från plattformen via MS SQL, vilket möjliggör integrationer mot t.ex. Power BI eller andra BI-lösningar.

Beskriv er WFM-lösning: Puzzel erbjuder sin egna WFM-lösning, Puzzel WFM, som har stöd för schemaläggning, prognostisering, RTA, ledighetsansökning, skiftbyten, ledighetsbyten, med mera. Lösningen är lätt att arbeta med och helt integrerad med kontaktcenterlösningen. Utöver Puzzel WFM finns standardintegrationer mot de flesta större WFM-systemen på marknaden.

Vilka ytterligare funktioner är mest efterfrågade av era kunder just nu? Puzzel ser att allt fler kunder efterfrågar ett verktyg som kan hantera den digitala kundresan redan på webben för att sedan vid behov kunna få hjälp av en chattbot och/eller mänsklig hjälp. Detta för att kunna ha en gemensam strategi för den digitala delen tillsammans med den mer traditionella kontaktcentret. Där lösningar såsom extern FAQ, proaktiv chatt och kontextuella chattbotar på hemsidor bör integreras och byggas och planeras tillsammans med dem som hanterar inkommande förfrågningar från kunderna samt fungera sömlöst med deras verktyg för kundkontakt.

Nämn två saker ytterligare som det är viktigt för befintliga och nya kunder att känna till om er lösning: Puzzel är en helhetsleverantör för framtidens kontaktcenter som kan leverera sitt system helt inom Norden i och med datacenter i Norge för det privata molnet. Puzzel har investerat stort under 2024 genom uppköp av ledande AI-teknologier och ledarskap (SupWiz & Capturi).

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.