I höstas släppte vi vår unika kartläggning med 22 molnväxlar på den svenska marknaden. Eftersom det är så många som är intresserade av Teams-telefoni bad vi leverantörerna att vara extra utförliga i år när de skulle beskriva hur de kopplar växeln till Teams.
Så här kopplas molnväxeln till Microsoft Teams
Molnväxel-guiden • Uppdaterad Teams-telefoni är hett och det finns många möjligheter att ansluta sin befintliga telefoni-lösning till Microsofts plattform. Här är 24 leverantörers sätt att ansluta sin molnväxel.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Sedan dess har vi fått in svar från ytterligare två leverantörer.
Här finns alla 24 svar:
3Växel: Med tjänsten 3Växel Teamstelefoni kan användare ringa och ta emot samtal till och från vanliga telefonnummer i sina Teams-program i dator och mobil. Man kan välja valfritt antal i företaget som har tjänsten respektive inte har den. Användarens telefonnummer i 3Växel kopplas till användarens SIPkonto i Teams.
Addcit molnväxel: Kopplingen mellan molnväxeln och MS-Teams görs via Direct Routing. Anpassade Teams-appar för klient och admincenter.
Avaya Cloud Office: Flera alternativ finns att välja mellan. Direct routing, Klient integration eller via Chrome extensions.
Bredband2 Växel: Via Microsoft direct connect kan samtal till mobiltelefon eller fast telefon styras till MS Teams. Även utgående samtal kan origineras från MS Teams.
Comgate Cloud: Integrationen via MS Phone System Direct Routing gör att in- och utgående samtal kan hanteras med Teamsapp i mobil eller pc.
Dstny: Med Dstny Teams Telephony får du ett extra användargränssnitt i din Teams-app där du kan hantera växelfunktioner. Här kan du välja vilket Samtals-ID som du vill ska synas när du ringer ut. Du kan även skicka sms, både till kontakter från din Outlook eller genom att knappa in ett externt telefonnummer, direkt från Teams-gränssnittet. Här kan du logga in och ut ur de svarsgrupper som du tillhör. Dessutom så kan du lyssna på och hantera dina röstmeddelanden.
Flexitel: Teams kan användas som en softphone för både inkommande och utgående samtal. I vår Teams-app kan du hänvisa dig, se dina kollegors status med mera. Teams egna presence-status synkar med Flexitel åt båda hållen.
Go: Vår lösning har en komplett integration mot Teams där kunden kan välja att bara jobba i Teams gränssnitt i mobiltelefonen eller via dator. Samtidigt så får kunden tillgång till alla underliggande växelfunktioner som Teams saknar i dagsläget. Vår Teamslösning är även fullt integrerad mot dom största mobiloperatörerna på marknaden.
Infinity: Vi kopplar upp oss direkt mot Office 365 från våra datacenter för att man ska kunna använda Microsofts Teams egna telefon. Till det har vi utvecklat en native Teams-app för att kunna hantera företagets kontakter, köer, kollegor på ett enkelt sätt direkt i Teams. Vi har även något vi kallar samtalsresan som gör att du kan se vilket huvudnummer det ringer, hur länge de satt i kö om de blivit vidarekopplade för att du snabbt ska få en överblick och kunna besvara samtalet på rätt sätt.
Lynes: Genom att ansluta sitt O365-konto till Lynes kan användaren enkelt styra hur bokade MS Teams/Outlook-möten ska kopplas till hänvisningar i Lynes. När ett bokat möte startar respektive avslutas ställs hänvisningen automatiskt om, även om möteslängd ändras under pågående möte. Effektiva standardinställningar och inga extra licenskrav gör kopplingen nyckelfärdig! Det går också att aktivera en automatisk synkronisering mellan linjestatus i Lynes och obokade samtal/videokonferenser i MS Teams, så att användaren sätts som upptagen i samtal i växeln medan ett samtal eller videomöte pågår i MS Teams. Användaren kan enkelt, med en knapptryckning, vid behov frigöra sin linjestatus i Lynes under pågående videomöte.
MBX: Vår Microsoftintegration är en integrerad del av växeln. Vi kan hantera Microsoft Teams som en klient i vår molnväxel. På så sätt kan ett företag hantera samtal från växeln i en Teamsklient på sin dator eller mobil.
Mivoice MX-ONE Solution: Vi kan integrera på ett flertal sätt beroende på önskemålen. 1. Med Mitels egna bot, Mitel Assistant samt med Mitels mobilapp och softphone Mitel Micollab. 2. Med Call2Teams (Teams-anknytningen registrerar sig som en SIP-anknytning i Mivocie MX-ONE och Teamsanvändaren får då tillgång till alla 500+ tjänster i MX-ONE som till exempel parallell-ringning och övervakning) 3. SIP-trunk (Direct SIP) mot Teams (blir då två separata system med olika nummerplaner).
Myapps, powered by Innovaphone: Via direct routing och/eller integrerad klient med anpassad app.
O.M Connect: Genom en färdig integration mot Teams /Azure går det att ansluta en Microsoft Teams Standard Voice användare som en anknytning i växeln. Teams blir då en softphone i molnväxeln. Via en integrerad app i Teams kan användaren även komma åt växelfunktioner som logga in/ur köer, skicka sms, växla från desktop till native mobile samtal. Office Management är även Gold Partner till Microsoft och säljer vår lösning, Teams Voice as a Service, där all telefoni läggs in i Teams och som en del i vår försäljning kan vi rådgöra med kund vilket alternativ som passar bäst.
Ringup Me: Enligt Telepos och Microsofts protokoll.
Ringup UC: Kopplingen är integrerad i portalen och ansluts via användarens O365-konto.
Telavox: Telavox integrerar med Microsoft Teams via Direct Routing+hostad SBC. På så sätt får kunden möjlighet att nyttja Telavox fulla växelutbud, men samtidigt besvara och hantera samtalet direkt i Teams. Med synkroniserad presence över plattformarna och Microsoftanpassade telefoniappar får slutanvändaren en sömlös telefoniupplevelse där de kan hantera växeln i Teams utan att byta gränssnitt.
Tele2 Växel: I vår Teamsintegration ansluter vi Tele2 Växel till Teams för att enkelt kunna kombinera Teams med telefonifunktionaliteten i Tele2 Växel. Användarna ringer och svarar i mobilen eller i Teams, på samma nummer. Det är också möjligt att uppdatera användarnas status i båda systemen, till exempel vid telefonsamtal.
Telenor One X: Vi erbjuder kunderna en möjlighet till integration mellan kundens Teams-lösning via en ren PSTN-koppling eller att få sin mobil integrerad med sin Teamsanknytning så kallat One Number. Lösningen integreras primärt med Operator Connect vilket ger kunderna en enkelhet, men med hög kvalitet. Vid behov kan också Direct Routing erbjudas. Till tjänsten adderar Telenor ett antal värdehöjande tjänster som är integrerade med Teams såsom Globala Nummer, Telefonist, Contact Center, Mobil Linjestatus, Svarstjänst, Statistik och så Inspelning med stöd för Compliance Recording.
Telia Touchpoint: Integrationen med Microsoft Teams möjliggör att användare kan ringa och ta emot telefonsamtal via Teams PC-klienter, Teams mobilappar eller Teams-kompatibla telefoner. Integrationen bygger på Microsoft’s funktion Phone System Direct Routing och är en form av SIP-trunksintegration mot Office365.
Telness växel: Vi har statussynk, den mest önskade funktionen i SMB-segmentet.
Tendfor Teams: Teams-integration 100 procent byggd på rättigheter och API. Fungerar för alla sätt att få in nummer i Microsoft365.
Vobbiz: Du aktiverar enkelt ditt konto genom att ange mailadress och inlogg. Därefter är du kopplad mot MS Teams och kan styra din hänvisning, kalender och mail.
Voicego: Med vår unika Teamsintegration ges användaren full access till sin softphone direkt inne i Teams med 100 procent full växelfunktionalitet. Användaren kan hantera sig själv samt administrera hela växeln precis som vilken annan användare eller administratör som helst i lösningen men nu direkt i Teams. Ytterligare en unik funktion är att det fungerar för alla användare oavsett om de använder softphone, bordstelefon eller endast mobil – dessutom inga krav på Microsofts telefonilicenser.
Här kan du läsa hela kartläggningen:
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se