Detaljhandel och e-handel driver på tillväxten för de system som används för att hantera kunddata. Analysföretaget Juniper Research förutspår att segmentet omsätter sex miljarder dollar 2027, vilket är 1,7 miljarder dollar mer än under 2022.
Så snabbt växer plattformarna för att hantera kunddata
kontaktcenter Analysföretag förutspår en tillväxt på 250 procent under de kommande fem åren.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Juniper Reseach lyfter fram tre företag som ledande baserat på utbud, innovation och partnersamarbeten: Oracle, Salesforce och Tealium. Dessa och många andra leverantörer levererar plattformar som låter företag sammanställa data om kundernas beteende och dra slutsatser utifrån den informationen.
Enligt Juniper Research kommer införandet av ai-teknik vara en nyckelfaktor för att smälta samman flera olika datakällor i en och samma plattform som sedan hela företaget kan få tillgång till. Analysföretaget pekar också på vikten av att skapa ytterligare integrationsmöjligheter till olika tredjepartslösningar.
Analysföretaget förutspår att detaljhandel och e-handel kommer att generera 35 procent av intäkterna för segmentet redan under 2022. Detta eftersom hårdare konkurrens på nätet tvingar företagen att skaffa sig djupare insikter om kundernas beteende.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se