Peter Nordström kom till Skatteverket som strateg under 2019. Sedan 2023 har han varit utvecklingschef på myndigheten. Nu lämnar han Skatteverket och tar steget över till Regeringskansliet.
Vad lockade med Regeringskansliet?
Nytt jobb Efter fem år på Skatteverket står det nu klart att Peter Nordström lämnar myndigheten och tar steget över till Regeringskansliet. Vi har pratat med honom om prioriteringarna på det nya jobbet, tiden på Skatteverket och potentialen med generativ ai i offentlig sektor.
Peter Nordström kom till Skatteverket som strateg under 2019. Sedan 2023 har han varit utvecklingschef på myndigheten. Nu lämnar han Skatteverket och tar steget över till Regeringskansliet.
Vad lockade med Regeringskansliet?
– Det är någonstans den sista bastionen. Regeringskansliet är för mig det coolaste stället du kan arbeta på inom staten. Jag tycker det känns superhäftigt. Innan jag kom till Skatteverket trodde jag att det bara var långa fikapauser och att allting skulle ta en oändlig tid.
Och så har det inte varit?
– Nej, verkligen inte. Du kan få hur mycket som helst att hända. Både inom den egna myndigheten och i samverkan med andra myndigheter. Så någonstans vill jag väl göra en liknande resa med Regeringskansliet som vi gjort på Skatteverket.
Vad tar du med dig från tiden på Skatteverket?
– Dels just att det går att få saker att hända, men också hur fint uppdraget att vara statstjänsteman verkligen är. Vi finns till för alla individer i samhället. Det är häftigt, även om det ibland är lite jobbigt när det handlar om att leverera teknik.
– När du jobbar med teknik och it i det privata näringslivet blir det ofta ”Den här utvecklingen är bra för 90 procent alltså kör vi”, men som myndighet måste dina lösningar också vara bra för de sista 10 procenten. Det gör processerna mer komplexa men också mer stimulerande.
Peter Nordström lyfter också fram Skatteverket som en framsynt myndighet med örat mot rälsen.
– Ledarna på Skatteverket vågar verkligen driva myndigheten framåt och är tidiga på olika digitala trender. När jag träffar representanter från skatteverk i andra länder som Italien och Spanien fattar de ingenting när jag säger att vi är den myndighet som har störst förtroende ute bland folket. Där är det tvärtom.
– Skatteverket bestämde sig en gång i tiden att inte vara den fruktade skattefogden som ingen vill ha med att göra till att bli en servicemyndighet där det absolut viktigaste vi bedöms på är medborgarnas förtroende. Det fokuset tar jag med mig i allt jag gör.
Vad i Skatteverkets digitaliseringsresa är du mest nöjd med?
– Det är många saker. Ta arbetet med Microsoft. Först säger Skatteverket nej och så gick vi tillsammans med 180 offentliga verksamheter ut och letade efter alternativ för att sedan konstatera att världen förändrats så pass mycket att vi behöver titta på frågan igen.
– Det kräver ganska mycket mod för att göra en sån förflyttning. Men sen har det varit väldigt kul att få testa på väldigt många olika projekt och det internationella arbetet.
Finns det saker vi kan lära av andra EU-länder?
– Oavsett om du är längst fram, störst bäst och vackrast så kan du lära dig hiskeligt mycket av alla andra. Det finns alltid andra sätt att göra saker på. Många andra länder har en gemensam ingång till myndigheterna digitalt för att underlätta för medborgarna.
Ett svenskt exempel på en sådan myndighetssamverkan är Efterlevandeguiden.
– Efterlevandeguiden är en informationssida som Pensionsmyndigheten, Skatteverket och en rad andra myndigheter gått ihop och skapat för att hjälpa personer som förlorat en nära anhörig.
– Det är naturligtvis väldigt tufft, och du som anhörig behöver ha kontakt med väldigt många olika myndigheter men med Efterlevandeguiden får du information om första dagen, första veckan och så vidare. Myndigheterna i eSam jobbar tillsammans med såna initiativ, Flytta till Sverige är ett sådant.
Vad blir det första du gör på Regeringskansliet?
– Jag ska träffa otroligt mycket människor och vara ganska tyst de första två veckorna. Jag vill vara som en svamp och bara suga i mig så mycket information som överhuvudtaget är möjligt.
Vad exakt ska du göra?
– Digitaliseringsavdelningen på Regeringskansliet genomgår en omorganisation och har tagit fram en ny digitaliseringsstrategi för att möta alla nya behov som uppstått de senaste åren. Myndigheten är i stort behov av nya digitala verktyg som ska stärka förmågan hos alla anställda.
– Digitaliseringsavdelningen kan hjälpa till och förstå verksamhetens behov. Det får inte bara bli en instans som man använder genom att säga ”Hej vi behöver ett system som kan göra de här grejorna” utan ska vara mer aktiv i dialogen och säga ”Okej vad vill ni uppnå?” För det finns väldigt många olika vägar att gå.
Blir det en roll som liknar den du har haft på Skatteverket?
– Både och. En hel del kommer jag att känna igen, men det kommer också vara mycket som är nytt. Skatteverket är en stor producent av it medan Regeringskansliet är en stor konsument. Men min stora roll är det förutsättningsskapande arbetet för att komma i mål med den nya it-strategin och det arbetet har jag stor erfarenhet av.
Vad hoppas du ha uppnått om två år?
– Då hoppas jag vi precis följt upp på digitaliseringsstrategiarbetet och skickat ut en enkät till alla medarbetare som säger ”Jag visste inte att it kunde funka så här bra”, säger han med ett skratt.
– Jag hoppas att vi använder ai på ett ansvarsfullt sätt och får ut ett stort värde av det. Sen vill jag att vi ska bli en it-avdelning där man vågar testa mycket nytt och verkligen är nyfikna på tekniken.
Peter Nordström ser stora möjligheter med artificiell intelligens i den offentliga förvaltningen.
– Vi ska testa, utforska, göra misstag och vara väldigt agila, men det är viktigt att vi får vissa saker rätt från början och det handlar framförallt om principerna vi alla jobbar efter.
– Men det råder ingen tvekan om att det finns fullständigt enorm potential med ai. Vi kommer kunna producera och serva mer, få ner ledtiderna och göra saker och ting med mycket större kvalitet.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se