Autonoma AI-agenter som arbetar bakom kulisserna och effektiviserar interna processer, samtidigt som de samarbetar med andra AI-agenter – det kan bli en av de stora tekniktrenderna under 2025.
Servicenows nya AI-agenter jobbar självständigt
AI Autonoma agenter ska kunna ta sig an komplexa arbetsuppgifter, bland annat inom kundservice.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Nu har Servicenow kompletterat sin plattform med AI Agent Orchestrator och AI Agent Studio. Den förstnämnda funktionen samordnar användningen av AI-agenter och styr hur de kan samarbeta över avdelningsgränserna och i olika it-system.
AI Agent Studio låter dig bygga egna AI-agenter utan att ha expertkunskaper i programmering, men Servicenows kunder får också tillgång till ett stort antal färdiga AI-agenter för olika arbetsflöden och områden som kundservice, HR och hantering av olika slags it-system.
Det finns redan tusentals färdiga AI-agenter att tillgå via plattformen Servicenow Store. Ledande företag som Accenture och Deloitte hjälper till att utveckla agenter för olika affärsprocesser som kan användas i Servicenows ekosystem.
Enligt Servicenow är den nya agentfunktionaliteten helt integrerad i den befintliga plattformen. Det gör att de nya AI-agenterna direkt kan användas i befintliga arbetsflöden och automatiseringar som skapats tidigare.
Servicenow beskriver det som att den ”unika arkitekturen, där en enda datamodell och plattform hanterar alla processer, gör att AI-agenterna förstår och kan anpassa sig till verksamhetens behov och göra snabba åtgärder för att skapa snabbare och smartare resultat i varje affärsprocess”.
Servicenow hänvisar till en undersökning från IDC som visar att hälften av alla organisationer har planer på att använda AI-agenter som är anpassade till deras verksamhet redan under 2025. Även om AI-tekniken i sig inte är någon nyhet i exempelvis kundservicesammanhang så betecknas agentisk AI som en revolution och något som tar tekniken mycket längre än till exempel traditionella chattbotar.
Techtidningen ställde några frågor till Kerem Aktas, som är director solution consulting på Servicenow i Sverige.
Hur kan man få konkret nytta av en AI-agent inom kundservice?
– Den största fördelen med AI-agenter inom kundservice är att de kan hantera komplexa ärenden mycket snabbare än människor. Istället för att kunder ska behöva vänta i timmar eller dagar på en lösning, kan AI ge svar på bara några minuter. De kan förutse problem innan de blir akuta, automatisera repetitiva uppgifter och låta kundtjänstmedarbetare fokusera på mer värdefulla interaktioner. Vi ser redan hur AI minskar arbetsbelastningen, ökar produktiviteten och förbättrar kundnöjdheten genom att lösa ärenden automatiskt. Och AI blir bara smartare och mer effektiv ju längre du använder det.
Hur kvalitetssäkrar man AI-agenternas arbete?
– AI-agenter är bara så bra som datan och kontrollen bakom dem. Därför ser vi till att vår AI ständigt lär sig av verkliga interaktioner samtidigt som företagen har full kontroll. Vår AI Agent Orchestrator säkerställer att flera AI-agenter samarbetar smidigt, vilket minskar fel och förbättrar noggrannheten. Vi erbjuder också flexibel mänsklig översyn, så att företag kan kliva in när de vill. Dessutom är vår AI tränad på över 20 års automatiseringsdata, vilket innebär att den inte bara fattar beslut – den fattar välgrundade och högkvalitativa beslut.
Hur skiljer sig era AI-agenter från liknande erbjudanden från andra företag?
– Det som verkligen skiljer våra AI-agenter från andra är att de inte bara svarar på frågor – de agerar. Medan många AI-lösningar begränsas till chattbotar med statiska svar, är våra AI-agenter djupt integrerade i företags arbetsflöden. De pekar inte bara ut ett problem, de löser det. Tack vare vår AI Agent Orchestrator kan olika AI-agenter samarbeta och automatisera hela processer över olika avdelningar. Och till skillnad från fristående AI-verktyg är vår AI inbyggd direkt i ServiceNow-plattformen, vilket innebär att den kan börja arbeta direkt – utan lång uppstartstid eller extra träning.
De nya funktionerna AI Agent Orchestrator och AI Agent Studio kommer att bli tillgängliga någon gång i mars enligt Servicenow.