Dessutom ingår en ny beredskapsplattform för kriskommunikation, med funktioner för snabb och säker samverkan vid incidenter.
– Vi är stolta över att vi får förtroendet att stötta SJ med vår unika och robusta infrastruktur i syfte att stärka deras samhällskritiska verksamhet. Här handlar det inte bara om teknik, det handlar om trygghet. När det verkligen gäller måste kommunikationen fungera. Det är en tillförlitlighet som Telia kommer att leverera på, säger Fredrik Stenberg som är chef för Telias företagsaffär.
SJ:s cio Henri Caddeo säger att det nya avtalet kommer ge bättre täckning och tillgång till digitala system över hela landet.
– För en verksamhet som SJ:s, där en hög nivå av digitalisering genomsyrar hela driften, är det helt avgörande med en leverantör som kan erbjuda en pålitlig uppkoppling och god täckning i hela landet. Därför är vi mycket nöjda med avtalet vi har slutit med Telia. För oss innebär det att vår personal kan använda våra digitala system fullt ut. Detta kommer ge våra kunder den service de förväntar sig oavsett var i landet tågen befinner sig, säger Henri Caddeo.
Avtalet gäller i fyra år, med möjligheten till förlängning upp till åtta.
publicerad 6 oktober 2025