När SKR, Sveriges kommuner och regioner, och Brilliant Future redovisar resultatet av den senaste servicemätningen av svenska kommuner är tongångarna positiva. För tredje året i rad ser man att både bemötande och enkelhet har förbättrats jämfört med föregående år.
Här är kommunerna som erbjuder bäst medborgarservice
kontaktcenter Sveriges kommuner fortsätter att förbättra bemötande och enkelheten i kontakten med medborgarna. Det visar årets mätning av Brilliant Future och SKR.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I år bygger undersökningen på data från 33 000 invånare och 95 olika kommuner och de fem kommuner som placerar sig i topp när det gäller service till medborgarna är:
1. Lidingö stad
2. Falkenbergs kommun
3. Härryda kommun
4. Vara kommun
5. Höganäs kommun
Den kommun som placerar sig högst på listan, Lidingö stad, hade samma position för fyra år sedan, men har därefter tappat mark i undersökningen.
– Vi är otroligt stolta över att vi nu lyckats vända trenden tillsammans med kollegorna i staden. Genom att involvera många och göra service och bemötande till en naturlig del av vardagen har vi skapat engagemang som märks, säger Birgitta Berglund, chef kundcenter Lidingö stad.
– Vårt Service- och bemötanderåd har varit en viktig motor i arbetet, och årets mätning visar att det gett resultat, Lidingöborna är tydligt mer nöjda. Vårt tips: engagera brett, håll i, håll ut och tro på att det går att vända utvecklingen.
Enligt Brilliant Future ser man störst förbättringar bland kommuner som deltagit i den frivilliga undersökningen i två år eller mer, vilket är en indikation på att systematiskt arbete med att förbättre servicen ger resultat.
– När service och bemötande prioriteras i hela organisationen, inte bara på pappret, så märks det i resultatet. Det handlar om att skapa en kultur där varje kontakt med invånaren ses som en möjlighet att bygga förtroende. De kommuner som lyckas bäst har vågat göra feedback till en naturlig del av vardagen, säger Helena Frennmark, affärsområdeschef offentlig sektor på Brilliant Future.
– Vi ser tydligt att kommuner som satsar på bra digitala lösningar också lyckas skapa bättre upplevelser. Mätningen är inte ett mål i sig, det är ett verktyg för att bli bättre och det krävs både mod och uthållighet för att ta tag i förbättringsarbetet, säger Helena Frennmark.