Det är hörlurstillverkaren Jabra som tittat på hur vi svenskar använder hörlurar. I undersökningen har 1 000 personer tillfrågats om sina hörlursvanor. Och det har hänt en hel del sedan Walkmannens dagar.
35 procent av de tillfrågade säger att de regelbundet bär hörlurar till och från sin arbetsplats eller andra aktiviteter. Detta trots att 62 procent uppger att de tar bilen. Dessutom säger sex av tio att de använder hörlurar mer än vad de gjorde för tio år sedan.
Självklart skiljer det sig mellan olika åldersgrupper och för 18-29 åringar säger 66 procent att de använder hörlurar regelbundet. Det kan jämföras med gruppen 61-65 där endast sex procent gör samma sak.
Men det är inte den enda skillnaden. I den yngre gruppen, 18-29 uppger 38 procent att de använder hörlurarna för att stänga ute omvärlden.
– Hörlurar håller på att bli en allt viktigare accessoar för människor runt om i Sverige, säger Therése Öhman marknadschef på Jabra i Sverige. Det ser vi i vår undersökning och det ser vi även i vår försäljning. Förutom möjligheten att lyssna på något handlar det ofta om att skapa en bubbla i vilken man kan stänga ute omvärlden. 30 procent av intervjupersonerna i vår undersökning menar detta. I gruppen 18-29 år är det 38 procent som säger samma sak. Tittar vi på denna siffra och andra siffror i vår undersökning ser vi att hörlurarna inte bara blir en produkt som vi använder för att lyssna utan också ett föremål som kan användas för att skapa ett eget utrymme i en stressad omvärld.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se