Svenska bolag leder Teams telefoni-utveckling

Telefoni Skype är på väg ut och Microsoft pushar hårt för ersättaren Teams. Två svenska bolag ligger i täten för att utveckla telefonin i samarbetstjänsten.
– Nu tror jag att Teams-telefoni kommer att slå i Sverige, säger Teams-experten Mårten Hellebro.

Svenska bolag leder Teams telefoni-utveckling

Möjligheten för att använda telefoni-tjänster i Teams har funnits ett tag. Med hjälp av Sip-trunkar och direct routing har till exempel operatörer som Cellip och Soluno varit tidigt ute.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Jag är självklart väldigt stolt att Cellip är en av de första partnerna till Microsoft och Teams Direct Routing, berättade Cellips vd Esko Airas i juni 2018.

Då jobbade Mårten Hellebro på Cellip som lead architect voice. Tidigt i vintras utsågs han till MVP inom Teams av Microsoft. En hederstitel som delas ut till personer som Microsoft anser vara värdefulla för Teams-utvecklingen. Idag jobbar han på norska Cloudway som konsult tillsammans med flera andra MVP:er och hjälper bolag med Teams-strategier.

– Det finns tre skäl till att jag tror att Teams-telefoni kommer att slå större i Sverige än vad Skype-telefoni har gjort, säger han och räknar upp följande:

* För det första så ökar användningen av Teams väldigt snabbt på företagen. Tillväxten sker i raketfart.

* Tekniken med direct routing är väldigt lätt att implementera och

* Med de nya tjänster som kopplas mot Microsofts api:er kommer fullvärdiga telefonist-verktyg snart att finnas tillgängliga, säger Mårten Hellebro.

Det är det sista skälet som är i fokus nu. Och bland de sex företagen som ingår i Microsofts utvecklargrupp finns två svenska. Tendfor och Competella.

 

”Har verkligen lyssnat på oss”

Tendfors telefonist har funnits på marknaden i några år som en tjänst kopplad till både Skype online och Skype onprem, men osäkerheten kring vad som ska hända med Skype har försvårat lanseringen.

– Vi känner att Microsoft verkligen har lyssnat på oss den här gången, säger Emil Emling, vd på Tendfor. De har förstått att vi har kunskapen och har mött många av de önskemål som vi har ställt på tjänster som vi behöver för att Tendfor ska fungera fullt ut med hänvisning och presence till exempel.

För några veckor sedan slog bolaget på stora trumman och annonserade att man är först i världen med att presentera en tjänst som bygger på de api:er som Microsoft tillhandahåller för Graph calling. Api:erna är fortfarande i beta-versioner.

– Vi har klart med två kunder att testa detta i mindre skala. Vi själva är redan igång med att testa på de API:er som finns idag och tycker att det fungerar mycket bra, säger han.

En av kunderna är globala företaget Perstorp som har verksamhet på flera kontinenter och som redan använder Tendfor för sin Skype-telefoni. När vi ringer Alexander Arildsson, it infrastructure specialist på bolaget, har de varit igång i 1,5 dagar med sin poc. Projektet kommer att pågå i två månader till att börja med och inblandande förutom Tendfor är också operatören Telenor.

– Vi vet att den lösning vi har idag är tidsbegränsad och vill väldigt gärna vara tidigt ute och testa det här nya. Då hoppas vi få vara med och påverka så att det här blir en bra lösning, säger Alexander Arildsson.

På Perstorp är det servicedesken som gått över till Teams-telefoni från dagens Skype onprem-lösning. Totalt 7 personer är med, men det är en till tre som är inne i systemet och aktivt arbetar åt gången. Tiden för utvärdering har inte varit lång när vi pratar med Perstorp.

Hur funkar det?

– Hittills bra, men det är mycket som inte på plats än och som jag förstår är det direct routingen som delvis saknas i api:erna fortfarande. Det gör att vi inte kan ringa ut från gemensamma nummer än, men det är funktioner som kommer att komma snart.

Tendfor marknadsför sin lösning både till kontaktcenter och de som jobbar som telefonister. Emil Emling tycker att den stora fördelen med att välja en lösning som bygger på api:erna istället för exempelvis en lokal operatörsväxel är att man kan administrera allt från samma gränssnitt.

– Det blir betydligt enklare för användarna och de som administrerar lösningen på företagen. Och så finns ju den stora fördelen att det här är verkligen en global lösning, helt i Office 365 och Azure, som är enkel att rulla ut på många marknader samtidigt eftersom den inte bygger på en lokal växelinfrastruktur hos en operatör, säger han. Det blir dessutom en mindre kostsam lösning för en modern företagstelefoni-lösning.

 

Allt i samma plattform

Det andra svenska företaget som är med i täten av Teams-telefoniutvecklingen i världen är Competella. Ett företag som funnits betydligt längre i telekombranschen än Tendfor och som nu expanderar och i dagarna flyttade in i helt nya lokaler i centrala Stockholm. Competella har ungefär 800 kunder globalt varav många kunder förutom de svenska finns på den danska, norska och schweiziska marknaden.

Karin Lindberg och Ulf Blomkvist på Competella.

– Vi ser stora fördelar för de kunder som valt att lägga sin telefoni i Teams och Office365 genom att man nu även kan lägga applikationerna på samma plattform och därmed får en enhetlig, stabil och lättadministrerad miljö att hantera, säger Karin Lindberg, säljchef på bolaget.

Competellas lösning riktar sig mot kontaktcenter och telefonister. Hittills har den funnits som en kundplacerad lösning och Ulf Blomkvist, en av grundarna av Competella, berättar att man nu tagit fram en lösning helt i Microsofts Azure som bygger på Teams API:erna.

– Det finns oerhörda möjligheter i Azure och ligger man där har automatiskt tillgång till en rad nya spännande tjänster och teknikområden, exempelvis den senaste säkerheten, säger Ulf Blomkvist.

Vilka tycker ni att den här nya lösningen passar för?

– Denna lösning passar bra för kunder som vill köpa teknik som tjänst och vill basera sin kommunikation på Office 365 och Teams. Då kan man få tillgång till bättre telefoni samtidigt som man slipper hantera telefonin i flera plattformar, säger Karin Lindberg.

Competellas lösning kommer att släppas till marknaden när Microsofts API:er har nått officiell status, preliminärt sker det under Q1 2020. En förhandsvisning kommer att presenteras i början av november på Microsoft Ignite.

– Vi kommer inom kort starta några PoC:ar på den nya tjänsten, därefter tror vi att tillväxten kommer att gå fort. Speciellt eftersom Microsoft annonserat att de kommer att stänga ned Skype online, säger Ulf Blomkvist.

Säkrare lösning

Till skillnad från Skype-telefoni som gick att få både som onprem-lösning och i molnet så kommer Teams-telefoni bara att vara tillgänglig i molnet. Det tycker inte Mårten Hellebro är ett problem.

– Många gånger är det en säkrare lösning att ligga i molnet eftersom man har tillgång till den senaste säkerhetstekniken och att tjänsterna ständigt uppdateras, men självklart måste bolaget eller organisationen sätta sig ned och gå igenom sin molnstrategi innan man tar det här klivet, säger han.

Båda Tendfor och Competellas lösningar kräver operatörstjänster för Direct Routing. Tendfor säljs av Telenor och lösningen är validerad även för Telia som företaget har tekniksamarbete med. Competella jobbar med operatörer och systemintegratörer i och utanför Sverige. På den svenska marknaden säljs lösningen av bland annat Telia och Cellip.

På elva marknader är Microsoft själva operatör för Teams-telefoni, men just nu finns ingenting som tyder på att det är en lösning som Microsoft funderar på för den svenska marknaden.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.