Svenska företag saknar tydliga AI-riktlinjer: ”Framstegen riskerar att bli säkerhetsluckor”

AI I september släppte HP en undersökning som visade att svenska företag snabbt tagit till sig AI, men de saknade den struktur som krävs för säker och effektiv användning. Techtidningen har pratat med Neil Sawyer på HP som hjälper oss bryta ned rapporten.

Svenska företag saknar tydliga AI-riktlinjer: ”Framstegen riskerar att bli säkerhetsluckor”
Neil Sawyer / Foto: Pressbild / Adobe Stock

59 procent av svenskarna uppger att de använder AI i sitt arbete. Däremot svarade hela 77 procent att de inte fått någon utbildning eller tydliga riktlinjer.

Oron är även utbredd då 74 procent uttrycker oro för cybersäkerheten och 68 procent ifrågasätter trovärdigheten i AI-genererade svar.

– AI väntar inte på tillstånd. Medarbetare experimenterar redan med verktygen i sin vardag, vilket omformar både individuella och kollektiva arbetsflöden. Men om inte ledningen kliver in för att vägleda, skala och säkra användningen, riskerar framstegen att bli till säkerhetsluckor, säger Neil Sawyer, senior vice president och managing director för HP Northern Europe till Techtidningen.

Enligt Neil Sawyer ligger inte problemet hos tekniken i sig, utan snarare i ledarskapet. Det är en slutsats som han säger speglas i hans egen erfarenhet.

– Min första kontakt med generativ AI var när jag skulle skapa en enkel bild till en presentation för några år sedan. I dag använder jag AI för att snabba upp insiktsinsamling, förstå branscher och utveckla starkare förslag tillsammans med mitt team. Mer än hälften av mina affärssamtal handlar nu om AI. Som till exempel hur det passar in i våra partners strategier och hur våra workstation-datorer stödjer lokal AI-bearbetning inom till exempel logistik och sjukvård.

Bristen på riktlinjer kan leda till risker

Att så många saknar utbildning är inte något som förvånar, enligt Neil Sawyer. För att företag ska kunna erbjuda en effektiv AI-utbildning måste de först definiera sin strategi och sina prioriteringar.

– På kort sikt handlar det om att stödja kontorseffektivitet. Från att skapa innehåll till att automatisera repetitiva uppgifter. Därför behöver ledningen prioritera tydliga riktlinjer för data och integritet, men undvika ett toppstyrt arbetssätt. De mest framgångsrika AI-strategierna ser vi när ledare ger sina team mandat att själva forma hur verktygen integreras i deras roller.

Bristen på riktlinjer kan annars leda till risker. Från oavsiktlig delning av känslig information till att organisationer fastnar i experimentstadiet utan tydlig riktning.

– När AI blir en naturlig del av vardagen är det avgörande att definiera principer för datastyrning redan från början. Hos HP har vi mycket strikta rutiner för datasekretess och säkerhetsutbildning. Dessa riktlinjer är övergripande och styr var och när vi får dela data, säger.

Grunden för tryggheten i att kunna experimentera med AI ligger i ett ansvarsfullt ledarskap enligt Neil Sawyer.

– Medarbetare börjar ofta använda AI innan ledningen ens är medveten om det. Det är i sig inget problem så länge det finns tydliga ramar. Ledare måste sätta klara riktlinjer för säkerhet och dataskydd, dela goda exempel och integrera AI i både ledarskaps- och affärsutbildningar.

Han ser också utbildning som en process snarare än en punktinsats.

– En workshop kan inspirera, men varaktig förändring kräver kontinuitet. Vi ser att expertledda sessioner, både interna och externa, fungerar bäst. Under de kommande åren kommer AI-utbildning att gå från generella introduktioner till mer rollbaserat lärande.

“Etik och datasäkerhet är den självklara ståndpunkten”

Listan med de kompetenserna som krävs på företag kan göras väldigt lång. När tidsbristen kommer och knackar på dörren landar frågan snarare i vilka av de kompetenserna som ska prioriteras.

Svaret på det är både brett och nyanserat enligt Neil Sawyer.

– Etik och datasäkerhet är den självklara startpunkten. Det är viktigt att skilja mellan generell AI-användning och rollspecifika AI-applikationer, eftersom en och samma lösning inte passar alla. Det verkliga värdet av AI kommer att upptäckas inom de enskilda rollerna.

– Inom finans kan AI till exempel stödja modellering av affärsscenarier; säljchefer kan förbättra sina säljpresentationer och skapa större kundvärde; och forskningslabb kan påskynda innovation med hjälp av rollanpassade AI-lösningar.

– Även om landskapet fortfarande utvecklas ligger det verkliga värdet i att förstå hur AI kan skräddarsys för att lösa konkreta, rollspecifika utmaningar eller för att ta vara på unika möjligheter inom respektive roll.

Vilka konkreta råd skulle du ge till ett företag som idag står inför att införa AI-utbildning för sina anställda?

– Börja med att hjälpa teamen att förstå vad AI är, var det skapar värde och hur det kan utveckla deras roller och arbetsdagar till det bättre. Att utgå från en tydlig avsikt säkerställer att AI-användningen inte bara blir ytlig, utan att den också synliggör hur en mer produktiv, effektiv och meningsfull roll kan se ut för varje medarbetare.

– Därifrån kan man introducera de AI-applikationer som bäst stödjer dessa mål och respektive arbetsfunktion. På så sätt leder kortsiktiga produktivitetsvinster till långsiktig kompetensuppbyggnad och i förlängningen till konkurrensfördelar.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.