– I takt med att det digitala blir en allt större del av svenskarnas vardag ökar även förväntningarna på att kontakten med myndigheter också ska utvecklas. Samtidigt som servicenivån till invånarna ökar genom digitala verktyg så finns också tid och pengar för myndigheterna att spara när mindre administration krävs, säger Pär Johansson, digitaliseringsexpert på Visma.
Svenskar vill digitalisera mycket
Enligt rapporten framgår även:
*Närmare 4 av 10 vill att sjukvården digitaliseras i högre grad.
*3 av 10 tycker att kontakten med företag behöver bli mer digital.
*4 av 10 vill att hanteringen av pension och kontakt med Pensionsmyndigheten ska bli mer digital.
*4 av 10 vill att kommunikationen med Arbetsförmedlingen bör bli mer digital och lika många svarar Försäkringskassan.
Rapporten bygger på en statistiskt säkerställd Sifo-undersökning som är genomförd bland 1 008 svenskar, samt en undersökning som besvarats av personer i ledande positioner i 1 402 organisationer. Båda undersökningarna är genomförda i juni 2017.
Här finns hela rapporten
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 5 december 2017