– X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid.
Alla delar uppkopplade
Omkring 2000 signaler per vagn kommer läsas av via sensorer och olika system. På så vis kan SJ övervaka alla delar av fordonet. Från hjullager, bromsar och klimatanläggningar till dörrar och toaletter. All information samlas därefter ihop och skickas vidare till ett kontrollcenter utanför tåget. Fordonsingenjörer analyserar och använder informationen till att förbättra fordonens underhåll, medan SJs trafikledning får tidiga förvarningar som gör att problem kan undvikas och att kunderna slipper drabbas.
Ett specifikt exempel är hjullagren på X 2000-tågen som utrustas med sensorer som känner av vibrationer i hjullagren och skickar fortgående information om det börjar närma sig service eller byte.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 24 november 2017