Telavox från Telavox – molnväxelguiden 2022

Telavox från Telavox  – molnväxelguiden 2022

På vilken teknik bygger er plattform: För 20 år sedan när Telavox grundades valdes open source-projektet asterisk som utgångspunkt. Under åren har vår egen utvecklingsavdelning skapar funktioner och tjänster som är specifikt anpassade för den nordiska marknaden. Idag erbjuder Telavox en plattform som inte bara nyttjas av oss själva utan också distribueras av ett flertal internationella operatörer på den globala marknaden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Er största kund: 1500-5000 anknytningar.

Er minsta kund: 1-10 anknytningar.

Den största fördelen med er molnväxel: Vi ger våra kunder och partners möjlighet att på egen hand hantera samtliga delar av växeln i realtid. Det kraftfulla administrationsgränssnittet och de självförklarande användarapplikationerna gör att vi vågar påstå att vi har högst nyttjandegrad i branschen. Alla kunder har precis samma växeltjänst, oavsett storlek, och eftersom vi uppdaterar tjänsten kontinuerligt upptäcker de nya funktioner över tid och stannar därför oftast väldigt många år som kunder.

En nackdel med er molnväxel: Vi har ännu inte haft tid att egenutveckla vissa av de mest komplexa delarna av vår omni-lösning, såsom bemanningsplanering och NKI-undersökning över telefon. Dessa tjänster behöver vi därför tredjepartsleverantörer för att lösa. Vår support kan dock agera SPOC även för dessa tjänster i dagsläget och egenutveckling pågår.

Hostas: Lösningen har alltid enbart funnits i Telavox eget moln. All data hostas på egendriftade servrar i Sverige i datorhallar av absolut högsta säkerhets- och kvalitetsklass.

Marknad: Globalt.

Passar för: Medelstora företag, Stora företag.

Operatörsmöjligheter: Trots att vi själva är en fastnätsoperatör är vår växel operatörsoberoende. I en och samma adminportal kan vi i egen regi erbjuda licenser för såväl fast trafik som Telavox-simkort från den/de ledande operatörerna i respektive nordiskt land: Sverige: Telia, Danmark: Telia/TDC, Norge: Telia/Telenor samt Finland: Telia.

Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Admin-gränssnitt, Mobil anknytning, Microsoft Teams-telefoni.

Grundfunktioner:

  • Admin-gränssnitt,
  • Hänvisningssystem,
  • IVR,
  • Mobil anknytning,
  • Telefonist-stöd,
  • Koppling till kontaktcenter-lösning,
  • Kö-system,
  • Röstbrevlåda,
  • Microsoft Teams-telefoni,
  • Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni,
  • Integration med AD,

Statistik om telefoni.

Funktioner angivna av leverantör: Omnikanallösning som är egenutvecklad och i samma gränssnitt som växeln. Samtalsinspelning/-lagring används exempelvis av våra kunder i finansiella sektorn. Programmability är en möjlighet att utföra verifiering/kunduppslag/samtalsstyrning med kundunika system/BankID. CRM-integrationer där Telavox softphone fungerar inne i CRM-verktyget och automatiskt gör uppslag på kunddata och ärendestatus.

Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Telavox integrerar med Microsoft Teams via Direct Routing+hostad SBC. På så sätt får kunden möjlighet att nyttja Telavox fulla växelutbud, men samtidigt besvara och hantera samtalet direkt i Teams. Med synkroniserad presence över plattformarna och Microsoftanpassade telefoniappar får slutanvändaren en sömlös telefoniupplevelse där de kan hantera växeln i Teams utan att byta gränssnitt.

Admin av IVR-lösning: Vår grafiska återgivning av IVR/knappval är utvecklad med fokus på att inga förkunskaper ska behövas. Enkel drag and drop samt en genomgående tydlighet gör att det blir begripligt för alla. Något som tidigare krävde en telekomtekniker som skulle ”programmera växeln« kan numera lösas direkt ute i den operativa verksamheten.

Admin av kö-system: Samtliga inställningar på kösystemet är åtkomliga i realtid i vår administrationsportal. Här bygger man flöden, spelar in ljud, anger tröskelvärden och lägger scheman redan före drift. Väl i förvaltning kan 90 procent av de vardagliga åtgärderna nås direkt i vår webbapp/mobilapp, lägga till/ta bort samt logga in/ut medlemmar, övervaka statistik, ange tillfälliga vidarekopplingar etcetera.

Lösning för statistik: Vi tycker att samtalsstatistik ska vara relevant, nära till hands och tydligt presenterad. Därför finns flera möjligheter att visa statistik beroende på användarens behov; exempelvis realtidsstatistik i vår webbapp/mobilapp, via regelbundna mailrapporter och/eller med kontinuerliga rådataströmmar till branschledande statistikmotorer såsom Microsoft Power BI och svenska Meridix.

Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: 1. Vår lösning är helt anpassad för nordiska verksamheter. Detta innebär att man kan ha verksamhet i alla fyra nordiska länder och allt samtal i en enda växel, från en och samma leverantör i ett avtal. Aldrig tidigare har nordiska verksamheter kunna komma varandra så nära internt som med vår lösning. 2. Programmerbara köer, vilket innebär att vi har möjlighet att ställa frågor till kundens system under tiden den inringande kunden står på kö. Kundens system kan berätta vilken kundtyp, affärsområde eller serviceavtal kunden har, och samtalet kan kopplas direkt till den bästa tillgängliga resursen, utan handpåläggning.

Se hela undersökningen här:

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.