Hur man får tut i luren i Microsoft Teams är ett hett samtalsämne bland experter. Även om Teams är väl spritt på den svenska marknaden så är inte telefoni i tjänsten förstavalet för så många företag.
Telenor: Teams-telefoni funkar för små bolag också
Teams Skype-telefoni är stort i Norge. Det är därför inte oväntat att Telenor är tidigt ute med Teams-telefoni på den svenska marknaden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Två svenska bolag som jobbar hårt för att det ska bli ändring på det är Tendfor och Competella som Telekom idag tidigare har berättat om. Deras tjänster bygger på Microsofts api:er och de jobbar nära Microsoft och driver på för att it-jätten ska lägga till funktionalitet som vi tar för given ska finnas i en modern telefoni-lösning.
– Api:erna blir nu mer och mer kompletta och vi var exempelvis även först i världen med att visa Teams-presence i våra klienter. Vissa funktioner saknas fortfarande, men vi räknar med att Teams skall bli helt komplett och jämförbart med vilken annan telefoni-växel som helst våren 2020, säger Emil Emling på Tendfor.
Tendfor har samarbete med flera svenska operatörer kring en så kallad direct routing-lösning för Teams-telefoni. Men nu knyter man sig lite närmare Telenor när man tillsammans lanserar tjänsten Smart kommunikation växel.
Mathias Garneij är ansvarig för tjänsten hos operatören.
– Vi vill skapa ett helhetskoncept för våra kunder där de kan samla sin hela lösning på ett ställe. Nu är det Teams som det gäller men det skulle också kunna vara kring Googles tjänster i framtiden. Vi integrerar där kunden finns, säger han.
Varför Teams nu?
– Det finns en otroligt stor potential och vi ser att Microsoft satsar otroligt mycket på att Teams ska bli stort på företagen, säger Mathias Garneij och fortsätter:
– Telenor vill också bli bättre på att jobba med partners. Det är ett viktigt mål för företaget oavsett om vi sedan co-brandar eller Telenor-brandar produkten ut mot kund. Ett tydligt sådant samarbete är med Tendfor och vi tror att Teams kommer att bli en jättebra produkt på sikt.
Andra sådana samarbeten som Telenor har är till exempel med Puzzel, Mitel och Artvise kring kontaktcenterlösningar.
På sikt säger du. Vilka begränsningar finns det med Teams-telefoni nu?
– Det finns ett antal begränsningar i api:erna kring till exempel utgående samtal och vidarekoppling, som det går att jobba sig runt. Vi är väldigt öppna i kundkontakten och har trots begränsningarna några poc:ar igång.
Vilka typkunder tycker du att Teams-telefoni passar bäst för?
– Vi ser att kontorsanvändare som använder Teams har stora fördelar av att koppla ihop telefonin, liksom tjänsteföretag och de som jobbar mycket administrativt. Sen är det också som många andra har sagt en fördel för globala företag eftersom man då kan ha samma lösning överallt.
Är det här också en lösning för små företag?
– Det tycker jag absolut att det kan vara. Vi gör det enkelt att jacka på telefonin på sin Microsoft-lösning.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se