Avtalet markerar ett stort steg för Telness Tech på den amerikanska marknaden. Techtidningen har pratat med Telness Techs grundare och vd Martina Klingvall som uttrycker stor entusiasm över samarbetet.
– Vi tog i början av 2024 beslutet att gå in på den amerikanska marknaden. Framför allt för att vi fick intresse från operatörer där som undrade om vi var tillgängliga. En betydande andel av våra inkommande leads kom just från USA, då började vi undersöka möjligheterna och förbereda oss.
– Det visade sig gå snabbare än väntat att signera vårt första avtal där och nu har vi redan flera kunder på den amerikanska marknaden. Att göra en full integration med T-Mobile så här tidigt i vår expansion är ett stort steg för oss på Telness Tech. Det är en tydlig signal om att en av världens största operatörer ser värdet i vår teknik och väljer den för sina virtuella operatörer, säger Martina Klingvall.
Vad innebär det för er att arbeta med ett företag av T-Mobiles storlek?
– Det här är något som skapar möjlighet för oss att växa och utvecklas vidare. Att få till en sådan integration är ingen självklarhet. T-Mobile lade ner mycket tid på att utvärdera oss innan de tog beslutet att gå vidare. Det visar att vår teknik inte bara är konkurrenskraftig utan också att den tillför ett unikt värde jämfört med många aktörer på marknaden, säger Martina Klingvall.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
T-Mobile har ett av de starkaste näten
Martina Klingvall berättar att de genom samarbetet kan möjliggöra bättre tjänster för individuella operatörer i USA, där T-Mobile har ett av de starkaste näten med en nationell 5g-täckning.
– Det här samarbetet blir en viktig del av vår strategi. Våra kunder behöver både nätverkstillgång och en mjukvarulösning för att kunna erbjuda sina tjänster och nu kan vi leverera båda delarna genom det här samarbetet.
Hur påverkar det här samarbetet er tillväxt på den amerikanska marknaden?
– Det är först och främst en enorm kvalitetsstämpel för oss. Vi har gått från att vara en svensk startup till att bli en etablerad aktör i USA. Att vi har den här integrationen och samarbetet visar att vi har klarat en rigorös granskning och uppfyller de höga säkerhets- och tekniska kraven.
– Rent praktiskt innebär det att vi nu har ett mycket starkt erbjudande tillsammans med T-Mobile. Våra kunder får möjlighet att snabbt komma ut på marknaden med innovativa och differentierade tjänster, i stället för att bara köpa standardlösningar. Vi kan driva innovation och skapa värde för våra kunder och deras slutanvändare.
Vad var det med just er plattform som T-Mobile fastnade för?
– Vi mötte deras behov av en digital och automatiserad kundupplevelse, både för operatörerna och slutanvändarna. Vi ligger långt fram när det gäller digitala kundresor. Mycket av det vi lyckats med på den nordiska marknaden kan nu sätta en ny standard i USA.
”Öppnar nya dörrar”
Martina Klingvall berättar att samarbetet med T-Mobile inte bara är en bekräftelse av kvalitén på deras produkt utan även att det skapar tillväxtmöjligheter i USA.
– Med integrationen på plats kan vi skala upp vår verksamhet snabbt och effektivt. Vi får fler och bättre kunder och samarbetet med T-Mobile accelererar både vår tillväxttakt och försäljning. När det börjar spridas att vi har den här lösningen blir vi en naturlig partner för fler aktörer som vill lansera på marknaden utan att bygga allt från grunden. Dessutom ger det oss tillgång till T-Mobiles nätverk och ekosystem, vilket i sig öppnar nya dörrar.
Hur skulle du beskriva skillnaden att operera på den amerikanska marknaden jämfört med den svenska?
– Den amerikanska marknaden är enorm, vilket möjliggör en helt annan typ av nischade spelare. Där kan operatörer rikta sig mot specifika kundsegment, som kan vara lika stora som hela Sveriges befolkning. I Sverige är marknaden mindre, vilket gör att det kan vara svårt att nischa sig på samma sätt. Vi ser exempel som Mint Mobile, Ryan Reynolds varumärke, där miljontals användare lockas av hans personliga varumärke. Det finns också operatörer kopplade till olika communities, nationella grupper och etablerade varumärken som vill addera en mobiloperatörstjänst till sitt erbjudande.
– En annan skillnad är digitaliseringen. Sverige har varit tidigt ute med onlineköp, self-service och digitala banktjänster. Det beteendet ser vi nu växa i USA, där konsumenterna börjar anamma samma smidiga lösningar som vi är vana vid här.
Det handlar kundsamtalen om
Nästa steg i utvecklingen av Telness Techs plattform är att fortsätta driva mer innovation inom telekombranschen. Enligt Martina Klingvall är branschen fortfarande ganska statisk och ofta handlar det om att konkurrera på pris snarare än att skapa unika erbjudanden.
– Genom att bygga in flexibilitet och automation i vår plattform kan vi ge våra kunder verktygen att differentiera sig och skapa nya värden för sina slutanvändare.
Vad brukar samtalen med era kunder handla mest om just nu?
– Det är en stor variation men generellt så ser vi starkt fokus på just innovation. Våra kunder vill inte bara försvara sin nuvarande kundbas utan också skapa något nytt och unikt. På Mobile World Congress förra veckan pratades det mycket om teknik – 5g, eSim och annat. Men det är ofta de virtuella operatörerna som är bäst på att omvandla teknik till faktiska kundvärden.
– Två tydliga trender vi ser är superappar och tjänstepaketering. Många företag och communities med lojala kundbaser vill kombinera flera tjänster under ett tak. Vi ser exempel som Revolut och Uber som nyligen lanserat egna mobiloperatörer i USA. Esim är den andra stora trenden som gör det enklare att erbjuda globala lösningar utan att vara begränsad till en enskild marknad. I många fall kan det ersätta traditionell roaming.