Trollhättan och Telenor på väg mot en uppgörelse

KST Imorgon torsdag träffas Telenor och Trollhättan. En ekonomisk uppgörelse lär ligga på bordet och frågan om hur samarbetet framåt ska fungera.

Som Telekom idag rapporterade om förra veckan har Trollhättans stad upplevd en mängd problem i den KST-lösning som Telenor har implementerat under året. Det kom till en punkt där Trollhättan begär 2,7 miljoner kronor i ersättning från Telenor och har satt stopp för betalning av fakturorna från den 1 november.

Enligt Mats Almgren på Telenor har parterna nu kommit fram till en finansiell uppgörelse, som ligger klar att undertecknas och ska kompensera för de problem som varit.

Trollhättans administrativa chef Britt-Marie Svensson vill kommentera det avtalet i nuläget men bekräftar att stadens ledning och Telenor ska träffas imorgon torsdag.

– Vår förhoppning är att vi kommer fram till en uppgörelse, säger hon.

Lösa problemen

Diskussionen vid mötet mellan staden och operatören lär också handla om framtiden.

– För oss är det oerhört viktigt att vi får en bra telefonilösning. Vi behöver försäkra oss om att de problem som kvarstår blir lösta inom rimlig tid, säger Britt-Marie Svensson.

Telenors affärsområdeschef för företagsaffärerna anser att de börjar komma i ordning med de telefoniproblem som drabbat Trollhättans stad:

– Vi har inte hanterat Trollhättan på ett sätt som jag kan känna mig stolt över. De är en oerhört viktig kund för oss med en samhällsviktig funktion, men de har dessvärre drabbats av en rad problem.

– Min bild är ändå att vi börjar komma i ordning med leveransen till Trollhättan. Vi har skapat en särskild taskforce som ska arbeta fokuserat med att möta de problem som de upplever, säger Mats Almgren.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.