Uddevalla testar app i hemtjänsten

Mobila lösningar Med mobil rapportering för hemtjänsten hoppas Uddevalla kommun sparar tid, ökar säkerheten för vårdtagarna och på ett effektivt sätt kvalitetssäkra dokumentationen.

Uddevalla testar app i hemtjänsten

Sedan i december 2013 testar personal i hemtjänsten i Ljungskile i Uddevalla kommun en särskild app i sina mobiltelefoner när de är ute hos en vårdtagare. Personalen kan skriva om en äldre mår sämre än vanligt, har ramlat, inte velat ha mat, behöver hjälp med ledsagare till sjukhus eller något annat utöver det vardagliga. Poängen är att de kan göra sina anteckningar direkt på plats och slipper vänta tills de är tillbaka i hemtjänstens samlingslokal i centrala Ljungskile.

– Det sparar väldigt mycket tid. Vi har ju all information i mobilen, vi kan se om någon ramlat under natten och trygghetslarmet gjort anteckning om det. Det är också jättebra att man kan göra anteckningarna direkt när man har informationen färsk i minnet, säger Annmarie Källström, undersköterska och dokumentationsombud i hemtjänsten i Ljungskile.

Provas i några få kommuner

Anteckningarna som förs in i via appen går in i socialtjänstens gemensamma datasystem. Det betyder att annan personal som är uppkopplad med sina datorer kan se anteckningarna i realtid. Via appen kan man också få fram information om de insatser som vårdtagaren har rätt att få hjälp med, exempelvis komma upp ur sängen, ta på kläder, hjälp med personlig hygien, frukost och liknande.

– Det här är väldigt nytt och unikt och provas i några få kommuner i landet, Uddevalla är en av dem, säger Jan-Erik Samuelsson, avdelningschef på socialtjänsten.

Lättare än dator

En stor fördel med att använda mobilen för rapporteringen är enligt honom att det nästan inte behövts någon extra utbildning alls.

– Även de som inte är speciellt datorvana känner sig bekväma med att arbeta med mobilen inte minst för att den redan användes för åtkomst till planeringssystemet. Självklart behövs det utbildning i hur och vad man ska dokumentera men den har alla sedan tidigare.

Appen har levererats av Tieto och är en direkt länk till deras verksamhetssystem Procapita som kommunen använder. Loggar in i systemet gör användarna med samma användarnamn och lösenord som vanligt.

– Ingen information sparas i mobilen och systemet går bara att nå från jobbmobilen och inte några privata enheter, säger Erik Samuelsson.

Kräver bra mobiltäckning

Totalt är det ett 40-tal personer inom hemtjänsten i Ljungskile som nu använder appen i mobilen. Systemet testas till slutet av januari, då en utvärdering ska göras. Faller testet väl ut så kommer all hemtjänst i Uddevalla kommunen att gå över till att använda appen.

Precis som Annmarie Källström har resten av personalen som varit med i pilotprojektet varit i huvudsak positiva så här långt.

– Men en sak vi har upptäckt är att mobilteckningen inte räcker till överallt. Det ställer till en del problem eftersom man måste vara uppkopplad när man ska skriva eller läsa information i systemet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.