Bredbandskunderna ger även högre omdömen för hanteringen av servicefrågor där branschen har tagit stora och tydliga steg framåt de senaste åren. Enligt Johan Parmler visar årets studie av mobiloperatörer att det märks tydliga förbättringar i svarstider, bemötande och kompetens.
– Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säger Johan Parmler.
Hos privatkunderna toppar Ownit listan för kundnöjdhet medan Bahnhof får högst betyg hos företagskunderna.
– Inom telekomsektorn har både image och service förbättrats, vilket har ökat kundnöjdheten. Förra året såg vi att prisvärdhet blev allt viktigare och den trenden håller i sig. Dessutom upplever kunderna ett bättre prisvärde, vilket bidrar till den fortsatt positiva utvecklingen av kundnöjdheten, säger Johan.
Netflix petas från tronen för streamingtjänster
Det är inte bara bland bredbandskunder som nöjdheten ökar, den trenden fortsätter nämligen även bland digital-tv-kunder. Historiskt sett har detta varit en delbransch i telekomsektorn som fått lägre betyg, vilket gäller både för digital-tv och streamingtjänster.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
– Den här branschen har tidigare fått lägre betyg för själva tjänsten och stabiliteten jämfört med bredbandssegmentet. Den trenden har nu vänt. Ökad pålitlighet och högre betyg för innehåll och utbud har både lyft kundnöjdheten och upplevelsen av prisvärde i detta segment. Många kunder använder också tillhörande play-tjänster, och dessa är man överlag mycket nöjd med, säger Love Westin, analyschef på SKI.
Netflix har länge varit den tjänst som har toppat listan för kundnöjdhet, en trend som tog en vändning neråt förra året. Amazon Prime har seglat upp på förstaplatsen, följt av Skyshowtime och Max.
– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten. Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen, säger Love Westin.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 21 oktober 2024