1954 slogs Göteborgs högskola och Medicinska högskolan i Göteborg samman och Göteborgs universitet bildades. Sedan dess har flera fakulteter och verksamheter tillkommit och idag är universitetet utspritt över flera olika platser i staden. Varje fristående del inom universitetet har också stor frihet i hur man lägger upp sitt användande av kommunikationsverktyg. Inköpen sker centralt och sedan får de olika verksamheterna välja vad de behöver.
Hela miljön moderniseras
Just nu är universitetet mitt inne i ett stort förändringsarbete där hela telefonimiljön moderniseras. Universitetet har idag ett kst-avtal som man avropade utifrån det ramavtal som skrevs 2012. I huvudsak har man två leverantörer: TDC ansvarar för drift och underhåll av universitetets Cisco-växel, fast telefoni och ungefär 1 500 mobila anknytningar. De är också leverantör av all hårdvara. Sedan tillkommer cirka 700 fristående mobila abonnemang från Telenor. Universitetets långsiktiga mål är att etablera videosamtal som ett mer betydande kommunikationsverktyg – Skype for business är det aktuella verktyget.