Färre växelsamtal får KI att outsourca

Outsourcing Skälen att lägga ut telefonistfunktionen variera. För Karolinska institutet handlar det om att allt färre ringer växeln.

Färre växelsamtal får KI att outsourca
Camilla Svensk

Det är långt ifrån alla myndigheter och offentliga institutioner som längre själva bemannar sin telefonväxel. Precis som i det privata näringslivet väljer vissa att istället outsourca verksamheten till specialiserade callcenter. En av de offentliga institutionerna är Karolinska Institutet som under våren kommer att flytta ut sin växel till Kalix Tele24.

Ett av de tungt vägande skälen till att inte fortsätta ha egna växeltelefonister är att antalet samtal till växel på KI stadigt sjunkit med 3 000 samtal per månad vilket gjort det svårare att åstadkomma rätt bemanning.

Kalix Tele24 tar under våren också över ansvaret för Åklagarmyndighetens växel. Tidigare har de delat växel med Polisen men har på egen hand nu upphandlat kommunikation som tjänst från Tele2. Kalix Tele24 fungerar i det fallet som underleverantör inom ramen för den upphandlingen.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.