Det som krävs är att se infrastrukturen som en möjliggörare. Infrastrukturen ska inte vara ett hinder som bromsar utvecklingen, utan en plattform som ger tillit och möjligheter. Först när företag kan lita på sin grund blir det möjligt att skala upp, och gå från vision till verklighet. Det handlar om robusta datanät, lagring som klarar växande volymer och en säkerhet som kan stå emot alltmer avancerade cyberhot. Utöver det är en tydlig styrning som säkerställer att AI-tekniken används på rätt sätt, med rätt data och i rätt sammanhang också väldigt viktigt då vi även sett exempel på vad som kan hända om beslut tas på felaktig grund.
I en studie genomförd av Global Data på uppdrag av Orange, där 400 företag globalt deltog, uppgav 43 procent att generativ AI gör att de måste modernisera sin nätverksinfrastruktur. Samtidigt menade hela 96 procent att de måste omvärdera sin cybersäkerhetsstrategi på grund av generativ AI. Även om allt fler ser värdet av en stark infrastruktur kvarstår en tydlig skillnad mot cybersäkerhetsområdet, och min slutsats är att medvetenheten om nätverkets betydelse behöver öka.
  Konkurrensfördelen finns i infrastrukturen och dataintegrationen
Faktum är att alla företag egentligen har tillgång till samma modeller. Verktygen finns där, redo att användas av vem som helst. Det som skiljer vinnarna från förlorarna är därför inte algoritmerna, utan hur verksamheten integrerar sina egna data i dem. En verksamhet som lyckas förena sin unika information med en välkonstruerad digital infrastruktur kommer att ta ledningen.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Nästa gång du förförs av nya AI-tjänster som kan lösa de mest oanade problemen, är det värt att känna till sin egen grund. Är organisationens infrastruktur byggd för att bära det vi drömmer om? Sanningen är att AI är hantverk och inte magi. Och som alla hantverk kräver det rätt verktyg, rätt material – och framför allt, en stadig grund att stå på.
Jag skulle säga att AI:s framtid inte ligger i att bygga större modeller, utan i att bygga starkare fundament. Det är där konkurrenskraften börjar.
Carl Hansson är presales solution partner på Orange Business
publicerad 31 oktober 2025
av
Carl Hansson, Orange business