– Vi började få in rapporter om att det var svårt att komma fram på telefon och därefter tog Alltele kontakt med oss för att höra om vi gjort något med växeln eftersom det larmade hos oss, säger Lars Jönsson, administrativ chef på Härryda kommun.
Ett misstag
Operatören återkom snart med beskedet att det inte var något fel, kommunen hade ju sagt upp 60 av de fasta och 30 av de mobila linjerna. Problemet är att det hade kommunen inte alls gjort, något som Alltele också bekräftade när Härryda kommun krävde att få se en kopia på uppsägningen.
– De hade helt enkelt gjort ett misstag och stängt av utan att kontrollera med oss först. Och inte nog med det, i tisdags fick vi beskedet att det kommer att ta en hel vecka innan Alltele åtgärdat problemet. Har de grävt upp kablarna och asfalterat över, frågar sig Lars Jönsson.
Varför det tar så lång tid har kommunen inte fått något svar på men i ett mejl till kommunen förklarar Alltele att fem personer jobbar heltid med att återställa de raderade linjerna.
Telekom idag har utan framgång sökt Alltele för en kommentar.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 30 januari 2014