Allt fler företag och organisationer väljer att gå över till en molnbaserad kontaktcenterlösning och utbudet på den globala marknaden är omfattande. Nu har analytikerna på Juniper Research utvärderat ett antal CCaaS-plattformar och rankat dem.
Analys: Här är de ledande CCaaS-plattformarna
kontaktcenter Amazon Web Services, Genesys och Nice hamnar i topp när analysföretaget Juniper Research kartlägger utbudet av CCaaS-plattformar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I den rapport som kallas ”Global CCaaS Market 2025-2029” kommer man fram till att trion AWS (Amazon Web Services), Genesys och Nice erbjuder de ledande CCaaS-lösningarna just nu.
Juniper Research, som är experter på telekomområdet, har tittat närmare på 18 olika plattformar och utvärderat dessa utifrån kriterier som funktionalitet, marknadstäckning och stödet för framväxande teknikområden som konversationell AI, intelligent routning och virtuella assistenter.

De aktörer som hamnar högst på listan har investerat stort i lösningar som bygger på generativ AI och som driver på automatisering, användningen av AI-agenter och intelligent routing.
– Att integrera generativ AI i lösningar för agent- och kundupplevelse – med AWS, Genesys och Nice i topp på listan – kommer att underlätta övergången från traditionella callcenter till avancerade plattformar för kundupplevelse. Detta är avgörande för att möta kundernas krav på sömlös kommunikation via den kanal de själva föredrar, säger Georgia Allen, som tagit fram rapporten.
Viktigt att tänka på är att aktörer med stark lokal förankring på den svenska marknaden av naturliga skäl inte finns med i kartläggningen.