I den första kategorin, Årets nöjdaste kunder, intog Jönköping Energi förstaplatsen i konkurrens med Finansförbundet och Scandic Finland. Vinsten motiveras så här: ”Jönköping Energi får priset som årets nöjdaste kunder för sitt enastående bemötande, kunskap och upplevda svarstid. Baserat på över sex miljoner kundundersökningar är de i absolut toppklass. Medarbetarnas engagemang lyser igenom i allt de gör, vilket resulterar i en kundnöjdhet som når hela vägen till toppen. De är modiga, nyfikna och drivs av en stark vilja att hela tiden bli ännu bättre.”
”Imponerande resultat och modig AI-satsning”
Priset som årets utvecklingsraket gick till Postnord, i konkurrens med Ellevio och Mälardalstrafik. Motiveringen lyder: ”Postnord får priset som årets utvecklingsraket för sina imponerande resultat och modiga AI-satsning. Med tydlig riktning och fullt fokus på kund, kvalitet och effektivitet, har de på kort tid uppnått resultat som imponerar. Trots starka resultat fortsätter de att utmana sig själva och utvecklas. De vågar testa nytt, tänka långsiktigt och vill hela tiden lite mer.
Vinnare i kategorin Årets kundservice blev Svenska Postkodlotteriet, i konkurrens med Ving och Scandic Finland. Motiveringen lyder: ”Postkodlotteriet får priset som årets kundservice för sina enastående resultat och imponerande kundomdömen. Deras team visar djup kunskap och tillgänglighet, vilket får varje kund att känna sig uppskattad. Kunderna är engagerade, lojala och stolta, och delar generöst med sig av sina fantastiska upplevelser. Postkodlotteriet fortsätter att utveckla sin redan exceptionella kundservice, nu även med våra AI-tjänster.”
Om du besöker Techtidningens eget event Connect25 Contact Center den 22 oktober kommer du att kunna lyssna till en talarpunkt med Postkodlotteriets kundservicechef Gustav Öhman.
Årets kundserviceuppstickare är enligt Indicate me LF Kalmar och motiveringen i denna kategori lyder: ”LF Kalmar får priset som årets kundserviceuppstickare för sitt starka engagemang och höga kunskap. Trots att de är nya i vårt kundnätverk, har de snabbt visat att de hör hemma i toppen. Deras bemötande får toppbetyg från kunderna och de levererar upplevelser i toppklass. Med otroligt fina kundnöjdhetsresultat, kunnig personal och ett tydligt driv framåt, är de redan ett namn att räkna med.”
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Priset som Årets eldsjäl tilldelades Selma Svensson på Ica med motiveringen: ”Selma Svensson får priset som årets eldsjäl för sin enastående insats på ICA Kundservice. Hon är en positiv och kunnig kollega som lyfter andra och får människor att växa. Selma är en nyckelperson i det dagliga arbetet för att uppnå hög kundnöjdhet och hjälper gärna både kollegor och chefer med stor empati och engagemang. Hennes imponerande närvaro och användning av verktyg för att coacha och inspirera gör henne ovärderlig.”
Indicate med delade även ut priser till Årets förebild inom coachning och självledarskap, där Releasy vann, och Årets samarbetspartner, som gick till företaget Carglass.