Den senaste i raden av svenska kommuner som sjösätter en egen chattbot är Falkenberg. Och det gör man efter en lång och gedigen testperiod – under våren och sommaren har över 500 tester genomförts av 20 handläggare för att säkerställa att chattboten fungerar som det är tänkt samtidigt som man finjusterar de svar som skickas till invånarna.
Kommunen sjösätter chattbot: ”Kan möta invånarna snabbare och effektivare”
chattbotar Falkenbergs kommun har som målsättning att handläggarna i kontaktcentret ska få mer tid till kvalificerade arbetsuppgifter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Chattboten har tagits fram av kommunens kultur-, fritids- och teknikförvaltning, som hanterar omkring 3000 kundärenden om året, tillsammans med utvecklingsledare i kommunens eget innovationslabb.
Målsättningen är att chattboten inte bara ska effektivisera hanteringen av kundärenden och ge handläggarna mer tid åt komplexa arbetsuppgifter, utan den ska också bidra till att invånarna får snabbare service och mer konsekventa svar på sina frågor.
– Genom att samla förvaltningens kunskapsbas på ett ställe gör vi den mer lättillgänglig för fler. Det förbättrar vår interna arbetsprocess och vår förmåga att snabbare och effektivare möta invånarna, säger kvalitetsstrateg Emma Jakobsson på kultur, fritids- och teknikförvaltningen, som har sammanställt den kunskapsdatabas som chattboten använder sig av.
Under arbetets gång har utvecklarna lagt stor vikt vid att chattboten håller hög kvalitet, både när det gäller informationssäkerhet och användarvänlighet. Det svar som chattboten levererar kontrolleras alltid av en handläggare innan det skickas i väg till invånaren.
– Vi är mycket nöjda med de framsteg som har gjorts, men vi är medvetna om att ai inte kommer att lösa alla problem. Det är viktigt att ha realistiska förväntningar på vad tekniken kan göra. Ai-boten är ett stödverktyg, inte en ersättare för mänsklig handläggning, säger Hanna Sandberg, som är utvecklingsledare i Innovationslabbet.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se