– Tisdagens besked om att skolor ska stängas och att allt fler svenskar jobbar hemifrån är sannolikt drivande i detta, säger Andres Suazo, nätexpert på Telenor.
Några enskilda datatoppar sticker ut, bland annat under förra veckan, 10-12 mars, då läget även i Sverige på olika sätt eskalerade och Folkhälsomyndigheten ökade risknivån till ”mycket hög”. Under förra veckans slut sågs en viss ökning i antalet genomförda röstsamtal och sedan dess har både mängden samtal och längden på dessa ökat.
– Sällan tidigare har våra kunder varit så beroende av och förlitat sig så mycket på våra tjänster som nu. Vi ska hjälpa svenskarna att hålla kontakten med nära och kära i ett läge där många sitter mer eller mindre isolerade i sina hem. Vi ska möjliggöra att så många som möjligt kan hålla koll på nyheter, följa den senaste informationen från myndigheter och arbeta hemifrån på samma villkor som från kontoret. Att planera för stora kriser är en del av vår verksamhet och näten ska rustas utifrån förutsättningen att sådana här lägen kan uppstå, säger Andres Suazo.
Användandet ökade med 37 procent
Även Microsoft, som driver samarbetsplattformen Teams, har sett hur belastningen ökat snabbt.
– Den senaste veckan har visat på en efterfrågan helt utan tidigare exempel. Den 11 mars räknade vi till 32 miljoner dagliga användare i Teams, vilket låg i linje med våra prognoser. Den 18 mars hade den siffran växt till 44 miljoner, säger Jared Spataro på Microsoft.
De tidigare siffror som Microsoft släppt låg på 20 miljoner – och redan det gjorde det till Microsofts snabbast växande produkt.
Och även om pandemin i dag har hemsk påverkan på individer och samhälle, tror det amerikanska företaget att det kan föra något gott med sig.
– Covid-19 har påverkat livet för folk världen över. Vi tror att det här kommer att vara en vändpunkt för hur vi arbetar och studerar. Vi är glada att Teams och liknande teknik kan spela en viktig roll i att binda samman folk och hålla företag igång, säger Jared Spataro.
Från Microsofts svenska kontor kan Henrik Byström, Affärsområdeschef Modern Workplace & Microsoft 365, berätta att Microsoft släpper Teams fritt för nya kunder.
– För kunder som inte har Microsoft Teams sedan tidigare och i ljuset av Covid-19 erbjuder Microsoft nu Teams kostnadsfritt i sex månader till företag, offentlig sektor, skola och konsument – vi kommer inte att kombinera detta med olika säljbudskap utan vill hjälpa användare i rådande stund. Vi ser positivt på den ökning i användning som sker. Det innebär att fler skapar plattformar för effektivare samarbete och produktivare arbetsdagar när det behövs som mest, säger han.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se