Outsourcing-jätten Transcom, som grundades i Sverige 1995, investerar nu tungt i den senaste ai-tekniken för digitala kundmöten. Ett nytt partnerskap med Netomi ska ge Transcom tillgång till de senaste verktygen som bygger på generativ artificiell intelligens.
Cx-jätten storsatsar på generativ ai
kontaktcenter Transcom ingår partnerskap med Netomi och Google Cloud – vill ”sätta ny standard för kundupplevelser”

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Företaget är idag verksamt i knappt 30 länder och genom att ge kundservicemedarbetare tillgång till Netomis verktygslåda hoppas man kunna förändra det som man kallar en ”manuell och konservativ” bransch.
– Våra agenter är de riktiga hjältarna i ai-revolutionen. Genom att förse dem med en rad verktyg som kan stötta dem, eliminera repetitiva uppgifter och istället låta dem fokusera på mer värdeskapande arbete, är vi övertygade om att vi inte bara kommer att sätta en ny standard vad gäller nöjda kunder, utan även nöjda medarbetare, säger Jonas Dahlberg, vd och koncernchef på Transcom i ett uttalande.
Enligt Transcom kommer verktygen från Netomi kunna bidra till att skapa genuina och meningsfulla relationer med kunderna, samtidigt som man löser problem snabbar och ökar kundnöjdheten.
”Total transformation av kundservice”
– Ai har en enorm potential att omdefiniera kunskapsarbete. Med Netomis lösningar och Transcoms globala räckvidd kan vi revolutionera hur företag kommunicerar med sina kunder. Det handlar inte bara om att stärka agenterna utan en total transformation av kundservice, där agenterna kan nå nivåer av service som ingen trodde var möjligt, säger Puneet Mehta, vd och grundare av Netomi AI i ett uttalande.
Parallellt med att samarbetet med Netomi inleds har Transcom även inlett ett partnerskap med Google Cloud. Även här handlar det om att ta fram cx-lösningar som är baserade på generativ ai.
Enligt ett pressmeddelande kommer Transcom få tillgång till Vertex AI, vilket ger möjligheter att utifrån Google Clouds stora språkmodeller ta fram egna generativa ai-applikationer. En lösning som finns tillgänglig redan idag kallas Agent development accelerator och simulerar en riktig kundinteraktion så att agenter effektivt kan tränas upp.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se