Generativ ai till Telia Ace-plattformen
Telias egen kontaktcenterplattform förstärktes med generativ artificiell intelligens i form av en chattbot. Språkmodellerna kommer från OpenAI och Microsoft.
Experten om Microsoft Copilot: ”Viktigast att skapa god datahygien”
Vi pratade med experten Josefin Stenmark som berättade om hur man kommer igång med Copilot och får ut maximalt av ai-tekniken.
Telia om nya ai-verktyget: ”AI är inte här för att ersätta oss utan för att stötta oss”
Sedan i somras har 300 Telia-anställda tillgång till Microsoft 365 Copilot och 95 procent uppger att ai-assistenten hjälper dem att spara tid.
Ericsson om ai-strategin: ”Hjälper oss att driva säkra och hållbara affärer”
Svenska telekomföretag har i många fall utsett dedikerade ai-chefer och ligger långt framme med att dra nytta av tekniken, som just nu utvecklas snabbare än någonsin tidigare. Telekom idag talade tidigare i år med Ericsson om deras ai-strategi.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Rapport: Svenska företagsledare mest tveksamma till ai-utvecklingen
Capgeminis rapport The Nordic AI Frontier, som kartlägger inställningen till generativ ai hos företagsledare i Norden och i vilken utsträckning tekniken är implementerad bland nordiska företag. Rapporten visade att mer än var fjärde företagsledare i Sverige har en ”vänta och se”-strategi inför generativ ai.
Tre om sin ai-strategi: ”Ger nya möjligheter till alla roller”
Vi undersökte hur de svenska telekomjättarna ser på ai-utvecklingen. Operatören Tre har tillsatt en ai-strateg och ser stora möjligheter med generativ ai.
Stort intresse när offentlig sektor bjöds in till ai-hackathon
Deltagarplatserna tog snabbt slut när Atea bjöd in till sitt andra hackathon med inriktning på ai-användning inom offentlig sektor i Microsofts lokaler i Stockholm.
Nu kan Microsoft Copilot prata svenska
Ai-assistenten fick utökat stöd för ytterligare 16 språk, däribland svenska.
Telenor om ai-strategin: ”Blir mer träffsäkra i våra kunddialoger ”
Svenska telekombolag ligger långt framme på ai-området. Vi frågade Telenor om hur de använder sig av ai-tekniken idag och hur de ser på framtiden.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 28 december 2024