Telenor om ai-strategin: ”Blir mer träffsäkra i våra kunddialoger ”

ai Svenska telekombolag ligger långt framme på ai-området. Vi har frågat Telenor om hur de använder sig av ai-tekniken idag och hur de ser på framtiden.

Telenor om ai-strategin: ”Blir mer träffsäkra i våra kunddialoger ”
Kristin Lindmark är cio på Telenor Sverige.

Liksom många andra stora telekombolag har Telenor börjat använda sig av ai-tekniken i flera olika delar av sin organisation. När Telekom idag bestämde sig för att kartlägga ai-användningen i den svenska telekombranschen var det därför självklart att ställa några frågor till Telenor.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Har ni tillsatt en ai-chef eller motsvarande roll?

– Vi har formerat ett AI Center of Acceleration med deltagare från olika delar av företaget för att samla fokus, säkerställa framdrift och säkra att initiativen drivs enligt våra ramverk för ansvarsfullt användande av tekniken, säger Kristin Lindmark, som är cio på Telenor Sverige.

– Vi har också ett nära samarbete med våra nordiska systerbolag där vi driver olika projekt och lär av varandra för att snabbt kunna skala upp till fler länder när vi ser värdet.

På vilka sätt använder ni er av artificiell intelligens idag inom er organisation?

– Vi använder både traditionell ai/ml och generativ ai inom exempelvis kundcenter och försäljning. Ai är ett sätt att förbättra den mänskliga kontakten, till exempel använder vi ”speech to text” för att analysera och förbättra samtalen med kunder som ringer till kundservice. De som inte vill ringa oss kan använda vår ai-robot ”Telbot” som finns på webben. Inom it har vi pilotprojekt för olika gen ai-verktyg kring kodgenerering, dokumentation och test för att se och jämföra vilka verktyg som stöttar oss bäst.

Hur vill ni utveckla användningen under de kommande åren?

– Vi har ett enormt fokus på frågan och ser löpande nya användningsområden. Det handlar både om det som kommer att bli ”vardags-ai” och stötta i produktivitetsdimensionen, men så klart spanar vi på vad som verkligen kan ändra förutsättningar och ge stora möjligheter för framtiden.

Hur påverkar användningen av ai era anställda och deras arbetsuppgifter?

– Alla anställda kommer att bli ”powered by ai” över tid, det vill säga vi kommer att ha tillgång till teknik som mer eller mindre kan stötta i olika arbetsuppgifter.

Vilka är de största konkreta vinsterna/effekterna ni ser med ai i dagsläget?

– Jag skulle säga att en viktig vinst är produktivitet i många olika former, samt att vi blir mer träffsäkra i våra kunddialoger och erbjudanden och därmed kan ge en bättre service.

Ser ni några potentiella risker/utmaningar och i sådana fall vilka?

– Det är otroligt viktigt med governance. Vi har etablerade ramverk kring geostrategi och arkitektoniska riktlinjer för att säkerställa att vi driver utveckling på ett ansvarsfullt sätt. Sedan är ju en annan stor risk med ai falsk informationsspridning, där våra kunder kan råka ut för avancerade bedrägerier.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.