Det är nu länge sedan den första smartphonen lanserades och utvecklingen sedan dessa har gått i rasande takt. Dels när det kommer till vad för prestanda dagens enheter har – men även hur samhället har utvecklats i takt för att kunna leverera upplevelser få hade kunnat drömma om 2008.
Deprimerande studien: Hållbarhet ”oviktigt” för svenska mobilköpare
Hållbarhet Från att vara en telefon – till att bli ett universalverktyg. Dagens mobiler är för många den viktigaste prylen i vardagen och något man vill satsa på. Det framgår i en ny undersökning från Deloitte.

Jonas Malmlund, partner på Deloitte
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Techtidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Men trots att medvetenheten om hållbarhet på senare tid ökat speglas det inte riktigt när det kommer till att köpa mobil. För när revisions- och konsultbolaget Deloitte tog tempen på vad svenska mobilköpare efterfrågade – var det blott två procent som lyfte hållbarhet som en viktig faktor.
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
