Ericsson: Så möjliggör 5g autonoma transportsystem

5g För fyra år sedan inledde Ericsson ett projekt med målet att skapa säkra och effektiva lösningar för autonoma fordon och framtidens trafik. Vi har pratat med Yngve Selén på Ericsson om utmaningarna, lärdomarna och framtiden.

Ericsson: Så möjliggör 5g autonoma transportsystem
Yngve Selén, foto: Ericsson.

Länge har det pratats om den femte generationens mobilnät och teknikens potential att revolutionera många branscher, däribland transportsektorn. De senaste fyra åren har Ericsson deltagit i Vinnova-projektet 5g-ride, tillsammans med aktörer som Telia, Keolis, Intel, Vy och Region Stockholm. Syftet med projektet har varit att utforska hur 5g kan fungera som en möjliggörare för autonoma transportsystem.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Yngve Selén som är manager network interfaces and architecture concepts på Ericsson förklarar att fokus redan från början legat på helhetsperspektivet.

– Vi ville inte bara titta på enskilda komponentlösningar som uppkopplingen för sig och självkörande bilar för sig, utan verkligen fokusera på hur allting kan kopplas samman och bilda ett fungerande system med 5g-kommunikation som bas.

Lärdomar och utmaningar
Målet med autonoma transportsystem är att de ska vara effektivare, billigare och säkrare än dagens alternativ.  Projektet har bidragit till flera värdefulla lärdomar för Ericsson.

– Dels har vi förstås fått en bättre förståelse för vad som verkligen behövs. Det är lätt att tänka att vi behöver extremt kort fördröjning och hög bandbredd, men sedan inser vi att många användarfall som verkligen är viktiga för bussbolagen, regionerna och alla andra aktörer i det här ekosystemet klarar sig med mer modesta krav. Jag är väldigt stolt över att vi har kunnat implementera alla dessa lösningar.

Differentierad konnektivitet – en nyckel till framgång
Projektet visar också ett typexempel på det som Ericsson beskriver som differentierad konnektivitet:

– Istället för att erbjuda en one-size-fits-all-lösning för mobilkommunikation kan vi nu anpassa ett publikt nätverks olika tjänster utifrån olika typer av uppkoppling. Det kan handla om tillgänglighet, bandbredd, fördröjningar och så vidare.

Denna skräddarsydda lösning öppnar nya möjligheter för både offentliga och kommersiella aktörer:

– Många tjänster kräver en annan typ av tillförlitlighet än en privatperson som tittar på Youtube på bussen. Ett autonomt transportnät, till exempel, kräver än mer stabil uppkoppling för att fungera.

Vad har varit den största utmaningen med det här projektet?

– Beroendet av uppkoppling är väldigt tydligt för de autonoma transportsystemen, men rent tekniskt har vi inga större problem med att garantera kraven (datatakter, fördröjning, etc.) med våra produkter. Utmaningen ligger snarare i hur en operatör behöver bygga nätet (t ex var man placerar vilka basstationer etc.) så att tillförlitlig och stabil täckning garanteras där det behövs.

 – En annan liten ”aha-upplevelse” var när vi undersökte hur olika delar adderar fördröjning i systemet. Till exempel lägger en intelligent sensor typiskt på mycket mer fördröjning än vad själva 5g-nätet gör. Så 5gs nätverksfördröjning är i många fall inte det mest kritiska i ett komplext system. 

Hade samma saker gått att göra med 4g?

– Både ja och nej. Med ett 4g-nät kan vi prioritera en länk framför en annan, men det går inte att lika precist specificera den typ av bandbredd vi behöver, som exempelvis för videolänken från bussen där vi garanterar 10 megabits.

En annan fördel med 5g är hur smidigt det integreras i applikationsutveckling:

– Utvecklare får helt nya sätt att begära olika prestanda från nätverket.

Säkerhet och framtid
När det gäller den självkörande bussen är behovet av stabil uppkoppling uppenbart:

– Bussen måste kunna kommunicera med trafikledningen via video och röst, även när nätverket är belastat. Nätverket kan prioritera den viktiga trafiken, till exempel en videolänk från bussen så att det fungerar även i nödsituationer, förklarar Yngve Selén.

Säkerheten för passagerarna är också central:

– Det är avgörande att passagerarna känner sig trygga. Utöver röst- och videokommunikation finns även AI-system som upptäcker om något oväntat händer på bussen och kan påkalla uppmärksamhet.

Vad blir nästa steg i projektet? 

– Nu har vi visat att detta är möjligt. Nu är det upp till aktörerna, som Stockholm stad, regionen och bussbolagen, att bestämma inriktning framåt . De kommer nog att gå mot mer autonom trafik, men det är en lång process.

– Hela modellen för hur man opererar trafiksystemet behöver förändras. Det kommer säkert ske gradvis. Vissa linjer eller vissa ställen blir piloter där man kan testa saker i större skala, men det är upp till staden, regionen och bolagen att bestämma. 

Och vad blir nästa steg för Ericssons del?

– Vi är väldigt nöjda med det här projektet, men just nu finns inget uppföljningsprojekt direkt kopplat till detta. Däremot kommer vi säkert att se liknande projekt i andra sektorer. 5g är en bred plattform som möjliggör många olika typer av användning.

 

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.