Experten: Det här krävs av nästa Tele2-vd

Branschen Nyligen stod det klart att Kjell Johnsen kommer att lämna rollen som vd för Tele2. Vi har pratat med telekomanalytikern Fredrik Jungermann om norrmannens vd-tid och utmaningarna som väntar hans efterträdare. 

Experten: Det här krävs av nästa Tele2-vd
Fredrik Jungermann, foto: pressbild.

Efter drygt fyra år som högsta hönset på Tele2, står det nu klart att Kjell Jonesen kommer att lämna vd-posten. Telekomanalytikern Fredrik Jungermann på Tefficient  tycker att norrmannen kan blicka tillbaka på en lyckad vd-sejour. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

 – Absolut, min bild är att han både varit uppskattad internt på Tele2 och bland aktieägarna. Han har fortsatt på den förändringsresa som Anders Nilsson inledde, med att försöka flytta Tele2 från en budget-spelare till en Telia-liknande premium-spelare och det har varit lyckosamt.

 – Dessutom har han varit väldigt engagerad i bolagets hållbarhetsarbete. Tele2 rankas väldigt högt, inte bara i telekomsammanhang utan bland alla företag i Europa för sitt arbete i de här frågorna och det ska Kjell ha stor credd för.

 I vintras sålde Kinnevik sitt innehav i Tele2 till franska Iliad. Xavier Niel:s konsortium är nu operatörerns största ägare, kontrollerar numera nästan 30 procent av aktierna i bolaget.

 – På det sättet känns vd-skiftet ganska logiskt. På alla marknader Iliad är verksamma vid har man haft en ganska annorlunda strategi än den strategi Kjell fått Tele2 att slå in på de senaste åren.

 På vilket sätt? 

 – Iliad påminner väldigt mycket om det ursprungliga Tele2. En uppstickare som utmanar genom prispress och siktar på volym. Mycket av deras marknadsföring handlar om att de aldrig har höjt några priser – vilket skiljer ganska mycket från hur Tele2 har agerat de senaste åren där man tvärtom vågat höja priser och varit framgångsrika med det.

 Fredrik Jungerman tror dock inte att det kommer bli några radikala förändringar inledningsvis efter vd-skiftet.

 – Illiad-gruppen är fylld av skickliga affärsmän. De kommer inte ändra saker och ting som fungerar bara för sakens skull. Jag tror det kommer bli ett gradvis arbete där man utvecklar Tele2 till ett bolag som påminner kulturmässigt om de andra i gruppen.

 Vad tror du ägarna kommer att söka efter för profil hos nästa Tele2-vd?

 – Iliad är största ägare, men inte majoritetsägare i Tele2 så de kan inte göra helt som de vill. Med det sagt tror jag att  de kommer söka någon som passar in med strategin som aggresiv och kaxig uppstickare.

 – När Iliad förvärvade ett italienskt bolag utsåg man exempelvis en 29-åring till ny vd. Jag tror att det är mycket möjligt att man väljer en ny kandidat internt hos Tele2 som passar in i den nya kulturen. De kommer leta efter en formbar och driven person som köper in sig på strategin.

 Nyligen kom beskedet att Telia ska säga upp drygt 3000 anställda. Analytikern tror inte att Tele2 kommer behöva vidta några liknande åtgärder inom den närmsta framtiden. 

– Tele2 har alltid haft effektiviteten och produktiviteten i centrum, och jobbar med löpande  besparingspaket och optimeringar. I Telias fall handlar ju uppsägningarna framförallt om centrala samordnande funktioner och inte så mycket om lokal personal. Tele2 har inte den strukturen.

 Finns det behov av en prispressare på den svenska telekommarknaden?

 – Comviqs varumärke är extremt starkt, även om man de senaste åren gått ifrån positionen att alltid vara det billigaste alternativet genom att låta Hallon och  Fello lägga sig under. Det skulle inte kräva så mycket för att bli det billigaste alternativet där.

 – Comviq har gjort en värderesa och fått med sig många prepaid-kunder över till postpaid, vilket resulterat i mindre churn och många andra fina bieffekter. Iliad-gruppen har aldrig tidigare arbetat med subbrands utan alltid tagit marknadsandelar med ett varumärke så det blir intressant att se vad som händer med Comviq framåt.

 Och för Tele2 själva, blir det en stor omställning?

 – Tele2-varumärket på konsumentsidan har klarat sig bra att etablera sig på den fasta sidan genom Comhem-köpet och att satsa på systematiska prishöjningar. Så har man inte arbetat på mobilsidan tidigare, men har nyligen satsat på små prishöjningar också där och det kan bli en omställning. 

 – Jag tror att de kommer behöva ta sig en funderare kring vad Tele2 ska vara framåt. Hur villiga är man att ge sig in i fibermatchen? Vill man ses som en total utmanare till Telia som premiumbrand eller vill man kännetecknas av lägre priser? Det är spännande.

 Och för företagsaffären?

 – I Frankrike har Iliad verkligen kämpat för att bygga upp ett varumärke och rykte för att ens bli sedd som ett alternativ bland företagskunderna. Det är tufft för alla lågprisspelare att bygga en företagsaffär. 

 – Därför tror jag att man är väldigt intresserade av den resan Tele2 gjort på B2B-sidan, där man gått från en lågprisspelare till en aktör som kan utmana Telia och vinna upphandlingar i offentlig sektor och bland stora bolag. Jag tror inte de kommer gå in och pilla där – utan snarare kommer låta det vara.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.