Experten: Här är möjligheterna med vr på kontoret

Kontoret Det har pratats om vr i flera år men i och med Apples lansering av Vision Pro är tekniken mer hajpad än någonsin. Vi har pratat med Kristoffer Nord på Avoki som ser stora möjligheter med vr och tycker företag redan nu borde börja experimentera med tekniken.

Experten: Här är möjligheterna med vr på kontoret

Få produktlanseringar har fått så stor uppmärksamhet det senaste decenniet som Apples lansering av Vision Pro tidigare i år. Sociala medier har fullkomligt svämmat över av personer som använt sig av vr-glasögonen i New Yorks tunnelbana, på bussen och till och med i trafiken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

 Oavsett om man ser lanseringen som ett ”Iphone-moment” eller inte så står det åtminstone klart att Apple är långt ifrån ensamma om att tro på kraften i tekniken. Microsoft, Meta och ett gäng mindre spelare har egna varianter. 

 Men kommer vr förbli en nisch-teknik som mest används av gamers och för väldigt specifika use-case eller har tekniken potential att ersätta datorer i framtiden?

 Avoki som är en sammanslagning av Office Management, Xite och Bluecom har experimenterat med vr-tekniken länge. Bolagets digital workplace-expert Kristoffer Nord tror stenhårt på tekniken och tycker att företag redan nu borde börja experimentera med tekniken.

 –Om du lägger ut en planka på golvet och ber mig gå över den så kommer jag nog kunna göra det utan att vara nämnvärt fokuserad. Om du däremot lägger ut plankan i en vr-miljö och det ser ut och känns som att jag ska balansera mellan två skyskrapor så kommer jag vara desto mer fokuserad.

kristoffer nord
Kristoffer Nord.

 –Den fokushöjningen tror jag många företag har användning för. I det här läget så kanske framför allt när det kommer till utbildning av ny personal. Vi ser redan nu hur stora industribolag använder vr-teknik för att lära upp sina nyanställda och jag tror fler branscher kommer följa efter.

 Känner du till något exempel där det varit särskilt framgångsrikt med vr-utbildningar?

 –Jag har hört om ett flygbolag som utbildat nyanställda i vr. Det slutade med att de nyanställda lärde sig så bra att de i sin tur fick utbilda anställda som hade jobbat på flygbolaget i fråga i flera år.

 Det finns stor kraft att hämta i kombinationen vr med artificiell intelligens enligt experten.

 –Jag tror vi inte alls är långt bort ifrån att npc:er, alltså fiktiva ai-personer, kan agera väldigt mänskligt. Kombinera det med vr och du kan tänka dig att du inte behöver använda någon intern personal i onboardingen av en nyanställd eller i vidareutbildningen av din befintliga personal.

– Sen tycker jag det är viktigt att påminna sig själv om att tekniken bara kommer bli bättre. Ai och vr kommer aldrig vara sämre än vad den är nu. Det är ett annat argument för att börja redan nu.

Avoki har själva börjat experimentera med vr till vissa saker i den egna verksamheten.

 – Vi använder det när vi designar styrelse- och mötesrum i 3D och sen har vi också en applikation som kan peka ut var wifi-signalerna är dåliga. Vi kommer se fler och fler sådana här usecase kommande år.

 Trots att vr, ar och xr inte direkt är någonting nytt så har marknaden ännu inte tagit ordentlig fart. I synnerhet inte på enterprise-sidan.

 –Jag skulle säga att vi med vr är ungefär där vi var med videokonferens för 15 år sedan. Alla hade redan då nytta av videokonferens och alla kunde redan då räkna hem en investering i sådan utrustning men långt ifrån alla valde att investera i tekniken.

– Det krävdes att konsument-appar som Facetime blev populära först för att företagen sedan skulle inse värdet med videokonferens och idag är det helt självklart att alla mötesrum är anpassade för videomöten.

Kristoffer Nord tror att vr-tekniken behöver gå en liknande väg, och alltså slå igenom brett ute bland konsumenterna innan glasögonen blir ett obligatoriskt inslag på alla kontor.

– Under de flesta teknikskiften historiskt så har konsumenterna drivit på utvecklingen. Det är inte så konstigt. Det är lättare att nå ut till många personer genom att utveckla en applikation för konsumenter än en applikation för företag och det är med applikationer du skapar värde.

Hur ska man tolka att de stora spelarna som Meta och Apple satsar så mycket på vr just nu?

 –Jag tror att man ska det som att metaverse är nästa naturliga steg av digitaliseringen. De stora bolagen inser vart marknaden är på väg och förstår att det kommer bli en kapplöpning om att ha störst plattform när tekniken väl tar fart.

 Även om det på Tiktok, Instagram och Yotube cirkulerar klipp på personer som sitter och arbetar i Excel med sina Vision Pro, så ser Kristoffer Nord varken dem eller några av de andra vr-glasögonen på marknaden som fullfjädrade produktivitetsverktyg som kan ersätta datorer i dagsläget.

 –Det verkar mest vara influencers som jobbar i vr på det sättet nu. Jag tror både Apple och Meta än så länge framför allt ser vr-glasögon som ett underhållningsverktyg.

– Det innebär inte att Vision Pro inte kan bli ett produktivitetsverktyg i framtiden, men det är några hinder vi behöver beta av för att nå dit.

 Ett sådant hinder är enligt digital workplace-experten den digitala ergonomin. 

– De flesta av oss har majoriteten av våra arbetsuppgifter framför en skärm och de skulle vi nog tekniskt kunna göra med ett par vr-glasögon istället för en vanlig skärm men jag tror bristen på sömlöshet än så länge är ett problem.

– Säg att du sitter och jobbar med dina vr-glasögon och blir uppringd och inbjuden till ett digitalt möte. Ska du då delta i mötet med bara en avatar, som i dagsläget mest ser ut som en tecknad gubbe? Det tror jag inte så många av oss är bekväma med.

 Avatarerna har blivit gradvis bättre de senaste åren men de är ännu inte fotorealistiska.

 –Att avatarerna blir fotorealistiska tror jag är ett minimikrav för att vr ska ta verklig fart. Den utvecklingen tror jag dock vi kan se ganska snart men då kommer vi till nästa fråga som är säkerheten. 

 Hur är det en utmaning?

 –Säg att du har en fotorealistisk digital version av dig själv och du dessutom adderar riskerna med digitalt klonade röster som kommer med ai. Hur ska jag då säkerställa att det verkligen är dig jag pratar med? Det är en utmaning som behöver lösas.

 Men det finns fler säkerhetsrisker som kommer med mer fotorealistiska avatarer.

 –Om vi föreställer oss att våra digitala avatarer eller personas som Apple kallar dem blir accepterade som identiteter så kan vi också utgå från att de kommer bli måltavlor för attacker.

 En annan utmaning för att vr-användningen verkligen ska ta fart är att glasögonen än så länge är väldigt slutna och relativt tunga att ha på sig.

 –Jag tror kanske snarare det är en lösning likt den vision som Meta och Ray Ban stakat ut som är framtiden. Alltså på många sätt ett par helt vanliga glasögon men med samma eller bättre funktionalitet än Meta Quest eller Vision Pro har idag. Men det är nog några år bort. 

– Dessutom behöver själva tekniken i sig bli mindre sluten. Om du ska ha en filmkväll med dina vänner vill du så klart att ni ska titta på samma film. Detsamma gäller på jobbet. Du vill inte jobba helt slutet.

 Kristoffer Nord tror också att gränssnittet kommer att behöva förändras för att vr ska ta fart.

 –Jag tror inte att det klassiska tangentbordet kommer behövas i framtiden. Det kommer räcka med att bara prata och peka.

 Tycker du man borde komma igång med en vr-strategi redan nu?

 –Jag tror väldigt många hade velat ha en ai-strategi klar redan innan november 2022 när ChatGPT lanserades eller en tydlig strategi för hur man jobbar med säkerhet redan innan omvärldsläget förvärrades. 

– En strategi ska inte vara reaktiv utan framåtblickande och väldigt mycket tyder på att vr kommer att ha en stor roll att spela i framtidens arbetsliv. Jag tror inte det skadar att börja redan nu.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.