Framåt för Sony Ericsson

Sony Ericsson fortsätter att knipa andelar på den globala marknaden för mobiltelefoner. Bolaget sålde 16,1 miljoner enheter under det fjärde kvartalet, vilket motsvarar 6,9 procent. Den totala mobilförsäljningen nådde 235 miljoner enheter under perioden och spås en fortsatt stark tillväxt under 2006.

Gartners siffror över mobilförsäljningen för det sista kvartalet 2005 visar att Sony Ericsson fortsätter att ta marknadsandelar. Under det tredje kvartalet hade bolaget en andel på 6,7 procent, men ökar nu till 6,9 procent. För helåret ligger de på en marknadsandel på 6,3 procent, men närmar sig nu världsfyran LG som har 6,7 procent av marknaden.

Totalt såldes det 817 miljoner mobiltelefoner i världen förra året. Nokia är fortfarande marknadsledare med en andel på 32,5 procent. Därefter kommer Motorola, 17,7 procent och Samsung, 12,7 procent.

Enligt Nyhetsbyrån Direkt tror Gartner att marknaden för mobiltelefoner fortsätter öka under årets första kvartal. En dämpad utbytesmarknad gör att det andra och tredje kvartalet väntas bli svagare i Västeuropa, för att sedan komma igen det fjärde kvartalet. Tillväxten globalt väntas komma från Asien, Afrika och Östeuropa.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.