– Volymen samtal från allmänheten ökar faktiskt ett par tusen gånger om de sista veckorna. Det är många frågor som rör hur man ska rösta om man inte är på sin hemort på valdagen, rösta med bud och att man vill ha ett nytt röstkort för man slarvat bort det första, säger Johan Särnquist, sektionschef för teknik och it på Valmyndigheten.
Bästa genrepet
För att serva allmänheten har Valmyndigheten kontaktcenter öppet extra under de sista veckorna inför valdagen. Det innebär en hel del sena kvällar. Och den 14 september maxar man och har öppet mellan 08–21.
Johan Särnquist menar att man tagit lärdom av årets Eu-val.
– Det kommer in nästan dubbelt så mycket samtal inför riksdagsvalet. På så sätt är det bra att Eu-valet kommer först, det blir genrepet kan man säga.
Lång resa
Processen att förbereda sig för ett val börjar dock lång. Några månader efter själva valnatten sätts it-bygget igång för kommande val, där det första är Sametinget 2017 och efter det följer riksdagsvalet 2018.
– Det är ofta nya lagändringar att ta hänsyn till och då måste vi gå in och anpassa it-stöden mellan valen. För i början av själva valåret måste vi vara färdiga med allt, berättar Johan Särnquist.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 3 september 2014