Analysföretaget Gartner sammanställer varje år en lista med de tjänster i en viss kategori som har de mest nöjda användarna. När ”Voice of the customer” 2025 nu släpps i kategorin CCaaS, molnbaserade kontaktcenterplattformar, så är det två plattformar som hamnar i topp.
Gartner: Här är CCaaS-plattformarna med nöjdast kunder
kontaktcenter Cisco och Genesys hamnar i topp när användarna själva betygsätter sina molnbaserade kontaktcenterplattformar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Cisco och Genesys har de mest nöjda användarna, men även Content Guru utmärker sig på så sätt att 100 procent av kunderna som deltagit i undersökningen på Gartner Peer Insights kan rekommendera varumärket till andra.
Enligt Gartner är det 2270 kundrecensioner som ligger till grund för årets lista, där tolv av de ledande kontaktcenterplattformarna finns representerade. De har delats upp i fyra olika kategorier: Customers choice, Strong performer, Established och Aspiring.
I den förstnämnda kategorin återfinns Cisco och Genesys och så här ser fördelningen ut i övrigt, enligt nyhetstjänsten CX Today:
Strong Performer: Content Guru, Dialpad, Nextiva, Nice
Established: AWS, Five9
Aspiring: Ericsson Vonage, Odigo, Talkdesk, Zoom
Sedan förra årets lista har Cisco avancerat rejält och i år är 96 procent av företagets kunder villiga att rekommendera plattformen. Man har bland annat integrerat tjänsten Thousand eyes i plattformen, vilket minskar risken för bedrägerier.
Genesys har å sin sida utvecklat prismodellen för användningen av AI-tjänster och öppnat möjligheter att integrerar plattformen med Salesforce och Servicenow.
Zoom klassas som en utmanare som väntas fortsätta växa snabbt tack vare en bred uppsättning tekniska lösningar.
Vonage, som ägs av Ericsson, uppskattas för att man erbjuder en kombination av CCaaS, CPaaS och UCaaS direkt i sin plattform.