När den mångåriga Oracle-toppen Thomas Kurian tog över vd-posten på Google Cloud 2019 pekade han ut sex branscher som hade extra stor strategisk betydelse för framtiden. En av dem var telekombranschen. Numera är flera av världens största operatörer bolagets kunder, däribland Hans Vestbergs Verizon och den franska telekomjätten Orange.
Google-toppen: Här är de 3 trenderna som påverkar telekombranschen mest just nu
Branschen Ankur Jain är en riktig Google-veteran. I juni firar han 19 år på bolaget. Sedan förra sommaren ansvarar han för telekom på Google Cloud. Telekom Idag har pratat med honom om trenderna som påverkar branschen mest 2024, samarbetet med Ericsson och om framtiden.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
”Det kommer leda till större intäkter för operatörerna”
Ankur Jain kom till Google 2005. Det var innan Youtube-köpet, lanseringen av Google Drive och grundandet av Google Cloud. Han har med andra ord hunnit uppleva ganska mycket under sina snart två decennier hos internetjätten. Numera är han ansvarig för telekomområdet.
– Vi ser helt klart ett växande intresse för våra produkter och tjänster från telekombranschen, och intresset är ömsesidigt, säger han till Telekom idag.
Det är framförallt tre trender som påverkar telekombranschen just nu enligt Google-toppen. Strävan efter att hitta nya intäktskällor, den pågående moderniseringen av nätverken och naturligtvis möjligheterna som kommer med artificiell intelligens.
Den blixtsnabba ai-utvecklingen har också stor effekt på de övriga två stora trenderna.
– Vi har jobbat länge ihop med våra ISV-partners kring kundupplevelse och merförsäljning. Nu adderar vi väldigt mycket ai-funktionalitet som gör att operatörerna mycket mer målinriktat kan nå sina kunder. Det kommer leda till större intäkter för operatörerna.
– Det kan handla om att öka merförsäljningen, minska sin churn och så vidare. Men man behöver komma ihåg att olika operatörer har kommit olika långt med sin digitala transformation men vi vill hjälpa våra telco-partners med hela resan.
Samarbetar med både Ericsson och Nokia
När det kommer till moderniseringen och virtualiseringen av nätverkssidan har Google Cloud långtgående samarbeten med flera stora spelare. Inte minst med Ericsson. När det gäller moderniseringen av core-nätet har bolagen fått Ericssons cloud native-lösningar att fungera på GDC Edge (Google Distributed Cloud). Molnjätten har ett liknande samarbete med Nokia.
– Vi har samarbetat med både Ericsson och Nokia ganska länge. Det är och har varit väldigt konstruktivt men det tar tid. Jag tycker dock vi börjar se ljuset i tunneln. På core-sidan hoppas jag att 2024 blir året när vi får se fler av våra lösningar ute i produktion.
Även när det gäller RAN-sidan samarbetar Google med de nordiska jättarna för att deras respektive Cloud-RAN-lösningar ska fungera i stor skala.
– På RAN-sidan tar utvecklingen lite längre tid. Vi har fått delar att fungera i demo-stadiet men att ta sig till nästa stadium och stor skala tar som vid alla komplexa teknikskiften lite tid.
Så använder Googles telekomkunder ai
Tillsammans med Linux Foundation driver Google Cloud sedan ett antal år open source-projektet Nephio riktat mot telekombranschen. Tanken är att Nephio ska leverera enkla, öppna, moln- och Kubernetesbaserade automatiseringsmallar för att på det sättet förenkla både driftsättningen och hanteringen av nätverksfunktioner samt molninfrastuktur i storskaliga edge-projekt.
– Vi väntar nu på den tredje Nephio-relasen och jag är väldigt nöjd med hur arbetet fortskrider och hur fort utvecklingen kring mobilnäts-automatisering går.
Ankur Jain är noggrann med att poängtera att ai egentligen inte är något nytt. Vare sig för Google eller telekombranschen. Däremot har det senaste årets generativa ai-revolutionen bäddat för stora möjligheter för hela sektorn. Han lyfter fram två exempel från Orange.
– De använder våra ai-lösningar dels för att förbättra och personalisera sina produktrekommendationer. Det kan handla både om vilken digital marknadsföringsväg som är bäst för en speciell kund men det kan också vara för att hjälpa en säljare föreslå rätt produkt eller tjänst ute i en butik.
– Men deras fälttekniker har också användning av ai. När de varit ute på en basstation och dragit kablar kan de bara fota sin kabeldragning och med hjälp av ai få direkt respons på om det ser rätt ut.
På kontaktcenter-sidan har Google växt sig starka de senaste åren.
– Vi ser redan hur vår kontaktcenter-lösning med mycket generativ ai-funktionalitet blivit väldigt populär. Agent-assistenterna blir som coacher för medarbetarna i kontaktcentret. Det leder till bättre svar och gör medarbetarna mer produktiva.
På Google Cloud Next i Las Vegas stod GCP:s ny ai-agenter i centrum och Ankur Jain ser stora möjligheter för telekombranschen med dem.
– Agenterna är relevanta för alla branscher, men kanske extra relevanta för telekombranschen. Vi kommer se dataagenter, kodagenter, workspace-agenter och förstås cx-agenter som kommer höja produktiviteten och hjälpa telekombolagen att nå sina mål.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se