Intersport bygger om kommunikationen

Affärer Butikskedjan Intersport tar Telenor till hjälp när man bygger om sin kommunikationsplattform. Bland annat får alla kedjans butiker ny fiberanslutning och man satsar också på en ny molnväxellösning.

Intersport bygger om kommunikationen

I Sverige har Intersport ungefär 150 butiker. Nu ska hela kedjan inklusive butiker, lager och kontor knytas ihop med hjälp av Telenors datanätstjänst Nordic Connect. En av de stora anledningarna är ett nytt framtida butikskoncept för Intersport som kommer att bygga mer på onlinehandel även i butikerna. Därför behöver man också tillgång till högre nätkapacitet, inte minst för att kunna strömma video och annat innehåll. Man vill också säkra en god och stabil uppkoppling.

– Konsumenternas köpresa förändras och idag vill man kunna kombinera upplevelsen och rådgivningen i butik med tillgången till sortimentet online. Man vill ha upplevelser, bli inspirerad och kunna klämma och känna på produkterna. Denna integrerade butiksmiljö ställer mycket högre krav på kapacitet och säkerhet när det gäller kommunikationen jämfört med vad man brukade ha, säger Fredrik Norén, it-chef på Intersport Sverige.

Uppkopplingen säkras också med mobil redundans över 4g- och 3g-näten.

Samtidigt väljer Intersport att börja använda sig av Telenors molnväxeltjänst Telenor One för fast- och mobiltelefoni.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.