Han konstaterar att det är en tuff bransch, samtalsvolymerna till svarsserviceföretag har minskat stadigt sedan 2008. Inte för att företagen plockar hem telefonisttjänsterna utan för att de inringandes beteende har ändrats, allt fler ringer direkt till de anställdas mobiler. Uppköp, en satsning på återförsäljare och hög effektivitet är Mikael Månssons svar på varför Itell ändå lyckats och nu växer.
Låg personalomsättning
Att det blir i Borlänge handlar om tillgången på personal.
– Det blir lättare att rekrytera än i Hofors och Avesta samtidigt som personalomsättningen är otroligt mycket lägre än i exempelvis Stockholm. Lojaliteten är väldigt hög på de här orterna och vi har många som varit anställda lika länge som jag funnits, säger Mikael Månsson.
Satsningen i Borlänge innebär att vissa tjänster i Avesta kommer att försvinna och lokalytan i Hofors har minskats vilket gör att det framöver inte heller kommer att bli fler anställda där.
– Det kommer att ta ett par tre år innan vi fyllt den nya sajten och vi hoppas hitta personal som pratar danska, norska och finska eftersom vi har många nordiska kunder. Dessutom är det kul att vi i Sverige numera kan vara med och konkurrera om internationella uppdrag på engelska, som exempel svarar vi på samtal till Lenovo när deras irländska callcenter inte hinner med, säger Mikael Månsson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 5 december 2014