Itell väljer Borlänge för expansion

Bransch Svarsservicebranschen brottas med minskande volymer och lägre marginaler. Trots det räknar Itells vd Mikael Månsson med att nyanställa ett 40-tal medarbetare vid företagets nya site i Borlänge.

– I dag är det sex som jobbar på Itell Borlänge men vi hoppas vara 45 inom ett år, säger Mikael Månsson.
– I dag är det sex som jobbar på Itell Borlänge men vi hoppas vara 45 inom ett år, säger Mikael Månsson.

Itell, som erbjuder bland annat tjänster inom svarsservice, kundtjänst och telemarketing, har numera sitt huvudkontor i Kista. Men större delen av verksamheten är sedan starten 2002 djupt rotad i Bergslagen och där tänker företaget växa vidare. Deras nya kontor i Borlänge ska om planerna slår in ha ett 40-tal anställda inom ett år. Kontoret kom till efter ett uppköp av en konkurrent tidigare i år.

– Vi var väldigt intresserade redan 2011 när det företaget gick i konkurs. Då blev det inget, ägarna ville starta om själva men vi höll dörren öppen och nu var de intresserade av att sälja, säger Itells vd Mikael Månsson.

Han konstaterar att det är en tuff bransch, samtalsvolymerna till svarsserviceföretag har minskat stadigt sedan 2008. Inte för att företagen plockar hem telefonisttjänsterna utan för att de inringandes beteende har ändrats, allt fler ringer direkt till de anställdas mobiler. Uppköp, en satsning på återförsäljare och hög effektivitet är Mikael Månssons svar på varför Itell ändå lyckats och nu växer.

Låg personalomsättning

Att det blir i Borlänge handlar om tillgången på personal.

– Det blir lättare att rekrytera än i Hofors och Avesta samtidigt som personalomsättningen är otroligt mycket lägre än i exempelvis Stockholm. Lojaliteten är väldigt hög på de här orterna och vi har många som varit anställda lika länge som jag funnits, säger Mikael Månsson.

Satsningen i Borlänge innebär att vissa tjänster i Avesta kommer att försvinna och lokalytan i Hofors har minskats vilket gör att det framöver inte heller kommer att bli fler anställda där.

– Det kommer att ta ett par tre år innan vi fyllt den nya sajten och vi hoppas hitta personal som pratar danska, norska och finska eftersom vi har många nordiska kunder. Dessutom är det kul att vi i Sverige numera kan vara med och konkurrera om internationella uppdrag på engelska, som exempel svarar vi på samtal till Lenovo när deras irländska callcenter inte hinner med, säger Mikael Månsson.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.